(연구배경 및 목적) 버스차고지는 도시계획시설 중에서도 우리의 일상생활과 밀접하게 연관된 교통시설로써 도시민의 주요 교통수단인 버스의 효율적 운영 및 관리를 돕는 필수 시설이지만, 시가지 확장에 따라 도심 내에 편입되었음에도 인접지역과 연계되어 진화하지 못하고 본래의 기능만을 유지하면서 소음, 매연, 빛공해 등을 유발하는 지역 내 기피시설로 인식되어 왔다. 이러한 문제점을 배경으로 지역의 필요시설을 복합화 할 경우 주민 생활의 편의성 증대, 지역 정주환경 개선, 주민복지 향상, 토지의 효율적 활용 등 다양한 긍정적 효과가 기대되어 관련 선행연구가 진행되어 왔음에도 불구하고 대부분 서울시 주거지 내에 위치한 버스차고지로 대상이 한정되어 있는 실정이다. 본 연구에서는 인천 지역의 버스차고지를 대상으로 그 범위를 확장하여 보다 다양한 입지적 여건의 버스차고지에 대한 복합화, 입체화 필요성을 검토하고 그에 따른 복합화 방안을 제안하는 것을 목적으로 한다. (연구방법) 본 연구는 문헌 조사를 통해 버스차고지의 복합화ㆍ입체화 개발 시 고려 가능한 입지, 배치, 부지의 규모와 형태, 운영체계의 물리적, 비물리적 요소들을 도출하고 이를 분석 기준으로 설정하였다. 또한 인천광역시 내 도시계획시설로 지정된 버스차고지 5개소를 사례 분석 대상으로 선정 하여 분석 기준에 따라 각 사례지의 입체화ㆍ복합화 개발 가능성을 검토하였다. (결과) 분석결과 사례들은 입지특성에 따라 주거기능 인접형, 공업기능 인접형, 관광기능 인접형으로 분류할 수 있었으며, 그에 따른 개발 방향으로서 근린지원형(근린중심형, 지역거점형), 산업지원형(노후산단재생형, 중심산업형), 관광지원형으로 구분하여 차별화된 개발 방향을 제안하였다. (결론) 본 연구를 통해 서울시에 제한된 버스차고지 복합화ㆍ입체화 개발 논의를 확장하여 동일한 논의의 필요성이 제기되고 있는 타도시 버스차고지의 복합화ㆍ입체화 가능성을 확인할 수 있었으며, 각 차고지의 복합화ㆍ입체화 개발 시에는 차고지의 입지적 특성을 중요한 요인으로 작용하는 것을 확인할 수 있었다. 특히, 차고지의 인접 기능이 고려될 때 보다 합리적이고 적합한 개발 방향이 도출될 수 있었다. 버스차고지의 입지적 특성에 따라 차별화된 개발 방향을 제안함으로써, 추후 본 연구에서 다루어진 사례지 이외에도 다양한 입지적 특성을 갖는 버스차고지에 대한 입체화ㆍ복합화 개발의 가능성 및 개발 방향 제안으로 이어질 수 있을 것으로 판단된다.
(Background and Purpose) Among urban planning facilities, the bus depot is a transportation facility that is closely related to our daily life. It is an essential facility that helps the efficient operation and management of buses, the main means of transportation for urban residents, but it hasn’t evolved in connection with adjacent areas even though it was incorporated into the city center due to the expansion of the city area. It has been recognized as an unpleasant facility in the city only maintaining its original functions and causing noise, smoke, and light pollution. Even if multidimensional strategies are supposed to bring positive effects such as increased convenience of residents' living, improvement of local settlement environment, improvement of resident welfare, and efficient use of land are expected the relevant studies have been limited to bus garages located in residential areas of Seoul. Therefore, this study aims at considering the necessity of consolidation and multidimensionalization of bus depots and proposing the consolidation plans accordingly for the bus depots in Incheon, which shows different urban characteristics and diverse contexts. (Method) The method of the study is to first briefly review the theories and systems related to the complexation and multidimensionalization of urban infrastructure through a literature survey, and then five bus garages except those designated as urban planning facilities in Incheon, but used for purposes other than garage were selected as the subject of case analysis. The five selected bus depots were reviewed by the location, layout, site size and shape, and operating system as a framework for analysis, and classified into residential function adjacent type, industrial function adjacent type, and tourism function adjacent type according to the location characteristic, and then their complexation strategies by type were derived. (Results) In this study, the physical and non-physical characteristics of five bus depots in Incheon Metropolitan City were analyzed, and each depot was classified by type in consideration of the locational conditions. A specialized complex development strategies for commercial district type, industrial district type, and tourist district type were proposed. (Conclusions) This study is meaningful in that it has expanded the study on the complexation and multidimensional development strategy for bus depots limited in Seoul to other cities, which have raised the need for the same discussion, and proposed their own strategies by type reflecting different characteristics. However, this is still on a very basic stage and is limited to proposing the strategy focused on the programmatic aspect, and the location, layout, site size and shape, and operating system elements used as the framework for analysis should be incorporated into a study on establishing specific design guidelines in the planning and design stages for each type.