본 연구의 목적은 전문대학생이 성공적인 직장생활을 지속시킬 수 있는 직업적응을 위한 직업인성 측정도구를 개발하여 대학의 진로 및 취업교육과 기업의 인재 선발에 활용할 수 있는 기초 자료를 제공하는데 있다. 이를 위하여 전문가를 대상으로 직업인성 측정도구의 예비문항을 일차적으로 구성하였고, 2차 예비문항 구성을 위하여 기업체 경력직 총 105명이 참여하였다. 최종 문항 구성에는 전문대학 졸업생 555명이 참여하였고, 문항 타당도 검증을 위하여 취업한 졸업생 156명이 참여하였다. SPSS 22.0과 AMOS 22.0으로 빈도분석, 요인분석, 구조방정식, 신뢰도 분석을 실시하였다. 본 연구의 결과는 첫째, 직업인성 척도는 가치체계, 능력요건, 능력, 보상체계 4가지 요인 14개 문항으로 구성되었다. 둘째, 구성된 직업인성 척도는 확인적 요인분석을 통해 통계적으로 유의한 것으로 나타났다. 셋째, 직업인성 척도의 전체 신뢰도는 Cronbach's α는 .763으로 나타났다. 마지막으로 개발된 측정도구가 직업만족과 이직의도와의 관계를 분석하여 타당성을 증명하였다. 따라서 직업적응을 위한 직업인성 요인은 가치체계, 능력요건, 능력, 보상체계로 구성하여 전문대학 학생들이 직업인성 척도를 활용하여 졸업이후 직업에 적응할 수 있는 취업상담과 진로지도에 활용될 수 있기를 기대한다.
The purpose of this study is to develop a tool for measuring vocational personality for vocational adaptation that enables vocational college students to sustain a successful work life, and to provide basic data that can be used for corporate talent selection and college career and employment education. To this end, a preliminary questionnaire for the professional character measurement tool was initially formulated for experts, and a total of 105 experienced workers at companies participated in the second preliminary questionnaire. 555 of the junior college graduates participated in the final question composition, and 156 graduates who were employed to verify the question validity participated in the study. The data were verified with frequency analysis, factor analysis, structural equation modeling, and reliability analysis. The results of this study are as follows: First, the professional personality scale was composed of 14 items of 4 factors: value system, competency requirement, ability, and reward system. Second, the configured professional personality scale was found to be statistically significant through confirmatory factor analysis. Third, the overall reliability of the occupational personality scale was Cronbach's α of .763, which proved to be highly reliable in measuring occupational personality. Finally, the developed measurement tool proved its validity by analyzing the relationship between job satisfaction and turnover intention. Therefore, the factors of job satisfaction and job adaptation were the internal competence of the value system, competency requirements, competence, and compensation system, and it is expected that it can be used in various ways to measure professional personality for junior college students.