본 연구는 자원상담원의 보호관찰청소년 상담경험을 통해 보호관찰 상담에 영향을 주는 요인이 무엇이며, 보호관찰청소년 상담과정과 상담의 특성은 어떠한지를 알아보고자 하였다. 본 연구는 근거이론 접근방법의 주요절차를 활용하여 연구를 진행하고 결과를 분석하였다. 서울지역 보호관찰소에서 보호관찰청소년들을 상담하고 있는 자원상담원 11명을 대상으로 심층 면접을 진행하였고, 심층면접을 통해 얻은 원자료를 개방코딩, 축코딩, 선택코딩 하여 범주들 간의 관련성을 도출하였다. 본 연구의 중심 주제를 대변하는 핵심범주는 ‘의욕적으로 보호관찰청소년 자원상담을 시작했다가, 내가 할 수 있는 범위 내에서 현실적인 타협을 해가며 앞으로 계속 나아감’으로 나타났다. 자원상담원들은 비행청소년에 관한 관심, 사춘기 자녀를 이해하고 싶은 마음, 사회봉사 하고자 하는 의지, 기존 상담영역을 확장하고 싶은 마음, 상담교육 후 상담경험을 시작하고 싶은 마음 등으로 보호관찰청소년상담을 시작했지만 보호관찰 제도와 자원상담의 특성, 비행청소년의 정서적- 환경적 이해가 필요했던 것으로 확인되었다. 보호관찰청소년을 상담하면서 상담원들은 4가지로 유형 - ‘친근형’, ‘부모대리형’, ‘상담한계 설정형’, ‘교육지도형’으로 각기 다른 방식의 상담을 진행하고 있었고, 상담과정은 ‘알아가기’, ‘기다려주기’, ‘내어주기’, ‘녹아들기’, ‘나아가기’ 의 단계를 반복적으로 갖는 것으로 파악되었다. 본 연구는 보호관찰청소년 상담과정을 전체적으로 조망하는 기초자료로 활용하고, 자원상담원의 역할에 대한 인식을 확인하며, 국가적인 차원에서 보호관찰청소년 상담의 필요성과 중요성을 이해하는데 그 의의가 있다고 하겠다. 그리고 본 연구가 보호관찰청소년을 조금 더 이해하고 실질적인 보호관찰 상담에 도움을 주기 위한 구체적인 방안을 찾아가는데 도움이 되기를 기대한다.
The purpose of this study is to identify factors affecting probation counseling, and to examine the process and characteristics of counseling for juvenile delinquents under probation based on the volunteer counselor’s counseling experience. Eleven volunteer counselors, who are currently counseling for adolescent probationers at the probation office, were interviewed in depth. Data were analyzed by open coding, axial coding, and selective coding to identify the relevance of categories. The approach of the grounded theory designed by Strauss and Corbin (1998) as the qualitative research method was used. The core category representing the topic of this study was that ‘a volunteer counselor enthusiastically started to counsel adolescent probationers but retained consistently counseling them, realistically negotiating within the range in which they did as possible as they could.’ However, it was identified that understanding the system of the probation, the characteristic of volunteer counseling, and the emotional and environmental factors of juvenile delinquents was necessary. The result shows that volunteer counselors were classified into 4 types; ‘intimate counselor,’ ‘parental counselor,’ ‘counselor with time-limited counseling,’ and ‘educational counselor’. It was found that the process of counseling consisted of 4 steps, ‘Getting to know’, ‘Waiting’, ‘Melting into’, and ‘Moving forward’ and all of these steps repeatedly happened when counseling adolescent probationers. The significance of this study is as follows. First, this study could be used as fundamental data which allows the whole process of counseling adolescent probationers to be viewed. Plus, the role and the awareness of volunteer counselors were verified. The need and importance of counseling adolescent probationers at the national level were covered. It is expected that this study will be helpful for further studies to explore detailed methods which are not only to more understand adolescent probationers but to help practical probation counseling.