이글은 서원의 특수 의례의 종류와 그 구체적 거행 과정을 관련 자료가 현전하는 개별 서원의 실제적 사례를 통해 검토한 것이다. 조선시대 서원 의례는 매우 중요한 기능으로 정기적 의례와 부정기적 특수 의례가 존재했다. 서원 입장에서는 특수 의례가 정기 의례보다 더 큰 행사임은 물론 서원의 위상을 보여주는 중요한 행위였다. 본론에서 살펴본 추향례, 치제례, 사액례의 특징적인 면모를 선별해 보면 다음과 같았다. 첫째, 추향례는 기존 서원에 인물을 추가하는 제향 의례이다. 조선시대 서원은 한 사람을 모시는 독향 형태의 서원보다 합향 형태의 서원이 더 많이 존재한다. 그런 만큼 추향례의 빈도가 높았지만, 입향례 못지않게 영예롭게 인식을 했다. 준비과정에서 다수의 인사에게 예식문자를 청탁한 점과 행사 날짜를 탄력적으로 선택하는 방식을 취했다. 봉안 의절은 명확하게 정해져 있지 않았고, 위패에 관직 기재 여부 역시 그 기준이 일정치 않았음을 확인하였다. 집사분정, 진설, 봉안식 등은 일반 향사와 다르지 않았다. 한편 영정과 함께 봉안하는 경우도 있었다. 둘째, 치제례는 서원의 의례 중에 가장 특별하고 중요한 의미를 가졌다. 도산서원은 최다 치제의 대상이었던 만큼 치제례를 규명할 수 있는 좋은 實例였다. 치제례는 임금의 명령을 위임받아 파견된 예관을 중심으로 진행이 된다. 치제관이 잠시 머물며 香祝을 봉안하는 천막 설치, 의절에 대한 가부 등 행사 전반에 대해 지시를 받았다. 예식 가운데 향사와 크게 차이나는 것은 헌관과 진설에서 차이점이 있었다. 헌관은 오로지 치제관 1명이 전담을 했는데 원위에는 세잔의 술을 올리고, 종위에는 단잔만 올렸다. 또 음식 가지 수는 더 많으며, 떡류의 비중이 높았다. 셋째, 사액례는 임금이 국가로부터 정해준 액호를 서원에 인도하는 연액, 게시하는 게액 의례를 말한다. 조선시대 사액의 명확한 규정은 없고, 임금 의지에 달려 있었는데 17세 중후반 이후부터는 사액을 받기 위해서는 상당한 노력이 필요하였다. 먼저 편액 제작용 판자는 서원에서 준비해 소속 관아에 보냈다. 행사 당일 강당에 편액을 게시한 시점부터 치제례가 시작이 되는데 사당이 아닌 강당 아래에 위판을 모시고 거행이 되는 점이 일반 치제례와 대별되는 점이다. 사액 즉 국가 공인 서원이 되면 향촌사회에서 그 위상의 변화를 수반했다.
This article has reviewed the types of special ceremony of Seowon (memorial hall for Confucian services to honor distinguished scholars and statesmen) and the detailed performance process through the actual cases of individual Seowon that has pertinent data still available. The ceremony of Seowon in the Joseon Era was a very important function with regular ceremony and irregular special ceremony. In the position of Seowon, the special ceremony was the larger event than the regular ceremony and it was an important ceremony to display the status of Seowon at the time. Following is the sorting out the characteristic aspects of Chuhyangrye, Chijerye and Saaekrye as seen from the main context. First, Chuhyangrye is the ritual ceremony that added characters to existing Seowon. For the Seowon of the Joseon Era, there was more Seowons for Haphyang (multiple ceremonies) type than the Seowons for Dokhyang (sole ceremony) where only one person was enshrined. Therefore, the frequency of Chuhyangrye was higher, but it was perceived as honorable as Iphyangrye. In the preparatory process, the ceremonial characters were requested to a number of people and it had the method of flexibly selecting the event date. The enshrinement manner was not clearly established and the record of government position on the enshrining plaque did not have certain established standard either. Jipsabunjeong, Jinseol, enshrinement ceremony and the like were not different from a general enshrine quarter. In the meantime, there was a case of enshrining along with the portrait of the deceased. Second, Chijerye had the most special important implication from the ceremonies of Seowon. Dosan Seowon was the subject of largest Chije that it was a great example to clarify Chijerye. Chijerye was processed around the ceremonial officer who was dispatched with the delegation of decree from the king. The Chije Officer briefly stayed to have the instructions on overall event, such as, installation of the tent where the hyangchuk was enshrined, approval for certain ceremonial manner, and so forth. From the ceremony, one that was significantly different from the ceremonial quarter was the different point of Heongwan (officer for ceremonies) and Jinseol. Heongwan had only one Chije Officer to exclusively in charge and it had 3 glasses of alcohol on the wonwi and only a single glass was devoted on the jongwi. Also, it had more food with the higher ratio of rice cakes. And, third, Saaekrye means the ceremonies involving yeonaek that guided the name of tablet that the king rendered from the state to Seowon and posted talet. There was no clear provision of saaek during the Joseon Era but it was rather depended on the intent of the king, and after the mid- to later 17th century, there was a need for significant effort to obtain the saael (tablet rendered by the king). First of all, the board for manufacturing the tablet was prepared by Seowon to send to the local government office. From the time of posting the tablet in the hall on the event day, Chijerye was commenced and the fact that the enshrining board was enshrined on lower hall area, not the sadang (enshrining hall) to have the event would be the contrasting point from the ordinary Chijerye. Once the saaek, namely, the government certified Seowon was rendered, it usually accompanied the change of status in the local community.