본 연구는 비윤리적 행동과 관련하여 나타나는 소비자의 공모를 이해하기 위한 목적으로 진행되었다. 관련 선행연구가 미비한 가운데, 비윤리적 행동과 관련하여 소비자의 공모가 우리 사회 내에서 실제로 주되게 논의되고 있는가를 살펴봄으로써 연구의 필요성을 제시하였으며, 소비자 공모의 특성 및 사회적 논의 경향 등을 포괄적으로 살펴보았다. 연구목적을 위해 2014년 1월부터 2016년 9월까지 소비자의 비윤리적 행동을 다루고 있는 언론 보도자료 1,318개를 대상으로 텍스트 마이닝 및 네트워크텍스트 분석을 실시하였다. 연구의 주요결과는 다음과 같다. 첫째, 빈도에 따라 소비자의 비윤리적 행동과 관련된 상위 57개의 키워드가 추출된 가운데, 본 연구의 주제와 부합하는 소비자들의 공모를 의미하는 ‘공유․공모’의 키워드가 높은 출현빈도를 보였다. 더불어 조직적인 행동을 뜻하는 ‘조직화․집단화’와 공모관계를 의미하는 ‘가족․친인척․친구’, ‘공범’ 및 다양한 산업군의 경제주체를 의미하는 키워드가 함께 도출되었다. 둘째, 공출현을 바탕으로 한 네트워크텍스트 분석결과 ‘공유․공모’의 키워드는 높은 연결중심성과 매개중심성을 보이고 있어, 소비자의 비윤리적 행동과 관련하여 공모가 핵심적 주제로 이슈가 됨과 동시에 여러 다른 이슈를 이끄는 주된 주제임을 확인할 수 있었다. 또한 ‘수법’, ‘조직화․집단화’의 키워드의 높은 중심성은 현재 일어나고 있는 소비자의 공모의 형태가 집단적 행동의 공모와 정보의 구전을 통한 공모로 구분됨을 보여주었다. 마지막으로 도출된 여러 키워드에 대해 구조적 등위성 분석을 바탕으로 군집을 보여주는 CONCOR 분석을 실시하였다. 덴드로그램을 도출한 결과 ‘소비자의 비윤리적 행동의 사회적 문제’, ‘소비자의 비윤리적 문제의 공모’, ‘소비자의 비윤리적 행동의 만연화’, ‘블랙컨슈머 문제 및 모럴해저드’의 네 가지의 큰 주제가 비윤리적 행동과 관련된 논의주제로 다루어지고 있음을 확인하였다. CONCOR 분석 결과에서는 사회문제 및 과제, 정신적-경제적 피해, 조직적 공모, 수법공유, 블랙컨슈머 문제, 소비자 모럴해저드의 세부 주제로 군집이 형성되었다. 이로써 소비자의 공모문제가 우리 사회 내에서 비윤리적 행동과 관련된 하나의 큰 주제로 다루어지고 있는 가운데, 소비자의 공모가 다양한 경제주체로 구성된 네트워크를 통해 조직적인 집단적 행위의 특성을 보일 뿐만 아니라 수법을 서로 공유하는 특성이 있음을 확인할 수 있었다. 이와 같은 분석의 결과는 소비자의 비윤리적 행동이 개인적 수준을 넘어 소비자 간 혹은 다양한 경제주체 간 집단 수준으로 발생하고 있다는 사회적 현실을 투영하여, 소비자 공모를 다루는 본 연구의 주제가 시의적절하며 학술적 의미가 있음을 시사한다.
This study was conducted with a view to understanding consumers' conspiracy related to their unethical behaviors. In a situation that there are few precedent studies, it examined if consumers' conspiracy of unethical behaviors has been discussed in our society sufficiently and conducted a comprehensive analysis on characteristics of consumers' conspiracy and tendencies of social discourse. To achieve such research objectives, text mining and network text analysis were performed for 1,318 press releases that dealt with consumers' unethical behaviors from January, 2014 to September, 2016. Research findings are as follows. Firstly, 57 primary key words related to consumers' unethical behaviors were extracted according to their frequency and key words ‘sharing․conspiracy’ meaning consumers' complicity, which corresponded to this research subject showed a higher frequency. Besides, key words were also extracted including ‘organization․collectivization’ meaning an organized behavior, ‘family․relative․friend’ meaning a conspiracy relation, and those meaning a ‘confederate’ and an economic subject in various industrial groups. Secondly, as a result of the network text analysis based on co-occurrence, since key words ‘sharing․conspiracy’ showed higher degree centrality and betweenness centrality, it showed that conspiracy became an issue as a key subject related to consumers' unethical behaviors and at the same time a main subject leading other issues. Furthermore, higher centrality of key words like ‘trick’, ‘organization․collectivization’ revealed that present consumers' conspiracy may be divided into complicity by collective behavior and that by mouth-to-mouth communication of information. Finally, CONCOR analysis showing a cluster was conducted for derived key words based on structural equivalence analysis. As a result of deriving the dendrogram, it identified 4 themes in the discussion on unethical behaviors including ‘social problems of consumers' unethical behaviors’, ‘conspiracy of consumers' unethical issues’, ‘spread of consumers' unethical behaviors’, and ‘black consumer and moral hazard’. As a result of CONCOR analysis, clusters were formed with detailed themes including a social issue and task, psychological -economic damage, organized conspiracy, trick sharing, black consumer and consumer moral hazard. Hence, in a situation that an issue of consumers' conspiracy is being discussed as a significant subject related to unethical behaviors, it revealed that consumers' conspiracy has characteristics of an organized collective behavior through network composed of various economic subjects and of sharing a trick among them. These analytic findings reflect a social reality where consumers' unethical behaviors occur in a group level among consumers or economic subjects beyond the individual, suggesting the subject of this research on consumers' conspiracy is well timed and has an academic significance.