본 연구의 목적은 청각장애 청소년들을 위한 무용교육의 이점이 무엇인지 알아보고자 한다. 이를 통해 무용교육이 청각장애 청소년들에게 교육적, 신 체적, 정서적 발달에 미치는 영향과 가르칠 때 고려해야 할 점들, 그리고 무용/ 움직임 요법으로써의 가치는 무엇인지 살펴보았다.
그 결과 교육적, 신체적, 정서적 발달에 미치는 영향으로는 첫째, 리듬 훈 련은 청각장애 청소년들에게 춤을 어떻게 추는지 배우게 할 뿐만 아니라 신 체적, 정신적, 정서적으로 안정감을 주고 창의력 향상에 큰 영향을 준다. 둘 째, 창작 무용은 신체지각과 움직임 동작을 향상시키며 언어적 어휘력 발달에 도움을 준다. 또한 이러한 창의적인 움직임을 통해 다른 사람과의 의사소통 에 대한 두려움이 줄어들고 사회성과 표현력이 발달된다. 셋째, 무용의 다른 교육적 가치는 무용을 통해 서로 다른 문화나 역사 및 다양한 장르의 무용을 배울 수 있다는 점이다. 이러한 무용교육은 청각장애 청소년에게 다양한 경 험의 기회를 줄 뿐만 아니라 다른 사람을 이해하는데 많은 영향을 준다. 넷 째, 무용은 신체적 정신적으로 연결되어 있는 만큼 청각장애 청소년들에게 신체적 움직임과 리듬감에 대한 두려움이 감소되고 자아의식과 자아 수용의 발달 등 치료적 효과가 있다.
청각장애 청소년들은 시각적으로 배우기 때문에 가르칠 때 항상 그들의 상 태를 살펴봐야하며 의사소통이 자유롭기 위해서는 수화는 필수적이다. 시각 적 또는 촉각적인 신호를 사용할 때 집중적으로 신호를 줄 수 있도록 시선 교 환이 중요하며, 리듬을 시각적으로 배우기 때문에 박자를 맞출 때 박수나 드 럼 또는 조명을 같이 사용하면 효과적이다. 또한 악기의 진동을 느끼거나 만 져 봄으로써 리듬감을 향상시킬 수 있다.
청각장애인을 위한 무용교육의 역사는 일반 무용 교육에 비해 짧으며 청각 장애인은 들을 수 없기 때문에 춤을 추거나 즐길 수 없다는 오해에서 비롯되 었다. 무용교육이 이들에게 주는 많은 이점과 잠재력을 고려할 때 앞으로 청 각장애인들을 위한 무용교육에 더 많은 관심이 필요하다.
The purpose of this study is to exam how dance education can be beneficial for the teens with hearing impairment. Through this, I looked into the benefits and considerations of dance education for the teens with hearing impaired in terms of educational, physical, and emotional development. Also the study was discussed about teaching considerations and the therapeutic value of dance and movement for the hearing impaired teens. The results are as follows.
First of all, teaching rhythm not only provides the students a basic tool to learn how to dance but also creates greater subsequent educational value. It lets the deaf exercise their physical, psychological, emotional creativities. Second, creative dance and movement skills increase the awareness of the body, improve the movement skills, support building the verbal vocabulary, and develop appreciation of dance. Using these abilities, dance fosters creative expression, provides opportunities for socialization, and alleviates the frustration of verbal communication. Third, the extended educational value of dance can be looked into through the possibilities of incorporating different subjects to the dance class. Those benefits of dance carry over into the emotional, social, and other areas of leaning. Forth, through dance movement therapy, as dance relates body and mind, the hearing impaired teens develop awareness of their bodies and rhythmic confidence, build self-identification and self-acceptance, explore their movement strengths and limitation.
Since the hearing impaired teens are visual learners, teachers should consider their conditions and sign language will help maximizing the outcome of the class. When using visual and tactile cues, teachers need to make eye contact and avoid walking around the room. Also, they can learn rhythm visually by counting with signed numbers, clapping, beating the drum, and using a metronome or light impulses. Touching musical instruments and amplified speakers also give the students to feel vibrations and perceive rhythmic patterns.
Dance education for the hearing impaired has a relatively short history and it has been trying to overcome the general misconceptions. Considering the benefits and potential for the students, dance education for the hearing impaired needs more attention to be paid.