메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
조준현 (부산대학교)
저널정보
한국외국어대학교 대만연구센터 대만연구 대만연구 제19호
발행연도
2021.12
수록면
33 - 59 (27page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
Generally developing countries that start economic development policies need economic reform to reform the underdeveloped economic structure and to shorten the time and cost of economic growth. However, when we compare the experiences of various developing countries, we can see that the achievements of economic reform are very different. This difference comes from the difference in the ability and role of governing elites who plan and practice policies. Economic reform affects the interests of various classes and social groups, who support economic reform according to their interests, but also struggle to prevent or delay reform. It is not easy for policy entities to carry out their goals among these conflicting groups. In Taiwan, the land reform was able to determine and implement policies independently from the demands and pressures of various social groups because policy entities did not have interests in land ownership. In addition, Taiwan’s policy makers promoted land reform that more actively reflected the needs of farmers than the demands of landowners. As a result, it was possible to gain farmers" support for the government. In this respect, Taiwan"s land reform contrast with some other countries’ experiences.

목차

ABSTRACT
Ⅰ. 들어가는 말
Ⅱ. 대만 토지개혁의 과정과 내용
Ⅲ. 대만의 토지개혁에서 정책 엘리트의 역할
Ⅳ. 맺는말
참고자료

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2022-030-000105646