본 논문은 조직문화(조직가치)를 일종의 행위통제시스템으로 보고, 경쟁가치모형(competing value model)의 공동체, 혁신, 성과지향, 위계 등 4가지 차원의 현재가치(인식된 조직문화 혹은 가치)와 이상가치(개인의 선호가치) 간의 적합성이 서비스업종 기업의 성과지표인 고객서비스 품질과 어떤 관계를 갖는지 살펴보았다. 이를 위해 A항공사의 고객접점지점에서 근무하는 조직구성원(유효표본 1,270개)으로부터 자료를 수집하였고, 직접효과와 적합성효과를 동시에 분석하기 위해서 위계적 다항회귀분석(hierarchical polynomial regression analysis)을 활용하여 분석하였다. 분석결과, 경쟁가치모형의 모든 차원에서 개인가치와 조직문화(조직가치)의 차이가 클수록 서비스 품질이 저하되는 것으로 나타났다. 이러한 연구의 결과와 연구의 의의, 한계 및 추후연구과제에 대해서도 논의하였다.
With the premise that organizational culture can be organizational control system, we investigated the relationship between person-organization cultural fit and service quality, which was analyzed with polynomial regression analysis of present value(perceived organizational culture) and ideal value(individual’s preferred value) measured by Cameron & Quinn’s competing value model(1999). For the research, we conducted survey to 1,270 customer-contact employee in A air-line company in Korea. The result of polynomial regression analysis showed that the less person-organization cultural fit(i.e. the more discrepancy between present value and preferred value) was, the less service quality was. We also discussed implications, limitations and future research.