본 연구에서는 아동의 생활시간 변화추이, 아동과 가족 특성별 생활시간 차이, 생활시간의 종단적 변화가 삶의 질인 아동의 신체 증상, 자아존중감, 삶의 만족도에 미치는 영향을 분석하였다. 한국청소년정책연구원이 생산한 한국아동·청소년패널조사자료 가운데 초4 패널 자료를 사용하여 2010년 초등학교 4학년부터 2015년 중학교 3학년까지 6년간의 변화추이를 살펴보았다. 아동 생활시간은 수면시간, 학습 시간, 미디어 시간, 친구 시간으로 분류하였다. 분석 결과 6년간 아동의 수면시간은 꾸준하게 감소하는 추이였고, 학습 시간은 감소하다가 중3 때 상승하였다. 미디어 시간은 급격하게 증가하다가 중학교 들면서 약간 감소하였고, 친구 시간은 증가하는 추이를 보였다. 아동과 가족 특성별 생활시간 차이를 보면, 수면시간은 도시 거주, 고소득 가정의 아동이 적었고, 학습 시간은 여아가 남아보다, 모 학력이 높을수록, 맞벌이 가구와 양부모 가족 아동이, 도시 아동이 농촌 아동보다, 가구소득이 높을수록 더 많았다. 미디어 시간과 친구 시간은 남아가 여아보다, 모 학력이 낮을수록, 비양부모 가족 아동이, 가구소득이 낮을수록 더 많았다. 친구 시간은 홑벌이 가구의 아동이 더 많았다. 잠재성장모형 분석 결과 수면시간, 학습 시간, 친구 시간이 빠르게 줄어들수록 아동의 신체 증상은 덜 낮아졌으며 자아존중감과 삶의 만족도는 더 낮아졌다. 반면 미디어 시간이 빠르게 증가할수록 신체 증상은 더 많아졌고 자아존중감과 삶의 만족도는 덜 상승하였다. 결과를 바탕으로 아동의 삶의 질 제고를 위한 생활시간 사용상의 실천적 및 정책적 함의를 제안하였다.
This study longitudinally examined the changes in children’s use of time, the time-use differences according to characteristics of children and their families, and the impact of time-use change on their quality of life, as measured by physical symptoms, self-esteem, and satisfaction with life. This study used the fourth grade data from the Korean Children and Youth Panel Survey produced by the National Youth Policy Institute in Korea. The data from 2010 to 2015 were used to examine changes in children’s use of time over a six-year period from the fourth grade in elementary school to the third grade in middle school. Children’s time was categorized into sleeping, study, and media time, and time spent with friends. Children’s sleeping time showed a pattern of consistent decrease over the six years. Study time decreased at first but increased in the third year of middle school. Media time increased drastically at first but decreased slightly during the middle school years and time with friends consistently increased. Several characteristics of children and their families were found to be associated with the children’s use of time. Urban children of high-income families had shorter sleeping times. Longer study hours were observed among girls, among the children of mothers with high levels of education, among those from dual-income parents, higher-income families, and two-parent families, and among those living in urban areas. Regarding both media time and time with friends, longer hours were observed in boys, children of mothers with lower levels of education, those from single-earner families, single-parent families, and lower-income families, and those raised by their grandparents. Analyses using the latent growth model found that as sleeping time, study time, and time with friends decreased, physical symptoms were less likely to decrease, whereas self-esteem and life satisfaction were more likely to decrease. On the other hand, as media time increased, physical symptoms were more likely to increase, whereas self-esteem and life satisfaction were less likely to increase. Based on the findings, policy and practice implications for children’s time use were suggested aiming to raise the quality of children’s lives.