메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
차기주 (가천대학교) 장정윤 (원광대학교) 안서희
저널정보
한국실내디자인학회 한국실내디자인학회 논문집 한국실내디자인학회 논문집 제31권 제1호(통권 제150호)
발행연도
2022.2
수록면
1 - 19 (19page)
DOI
10.14774/JKIID.2022.31.1.001

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This study aimed to review experimental studies in Neuro-architecture in order to draw implications to design and organize a desirable indoor environment for early childhood education and care (ECEC). Experimental studies measuring participants’ neuro-physiological responses to examine spatial components’ effects were selected. A total of 63 studies were reviewed, and were classified into four categories according to what aspects of the effects each of the studies focused on: 1)Recovery and Healing, 2)Tension, Arousal and Relaxation, 3)Aesthetic Preference, & 4)Cognitive Performance. Types of spatial components investigated in the studies were twelve in total, most of which were concentrated in color, thermal environments, lighting, and landscaping. Concerning neuro-physiological measures, 19 indicators were found to be used, being also concentrated in a few, such as brain waves, heart rates, blood pressures, etc. Sixty-one out of 63 studies showed significant results, which strongly suggests that space users’ physical, cognitive, affective, and psychological functions are indeed affected by indoor spatial components. The study results were discussed in terms of implications to design and organize an ideal indoor educational settings for young children and to refine legal provision and guidelines pertaining to ECEC settings.

목차

Abstract
1. 서론
2. 연구방법
3. 분석 결과
4. 유아교육기관 실내 공간에 주는 시사점
5. 논의 및 결론
참고문헌

참고문헌 (107)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2022-619-001312866