메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
Juhyun Back (Busan National University of Education)
저널정보
언어과학회 언어과학연구 언어과학연구 제100집
발행연도
2022.3
수록면
275 - 296 (22page)
DOI
10.21296/jls.2022.3.100.275

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This study aims to investigate the rhetorical moves of English research articles (RAs) abstracts written by Korean scholars between the two different fields of applied linguistics (AL) and English literature (EL). Two hundred and forty RA abstracts from two corpora were analysed using Hyland’s framework. The results suggest that the introduction section works as the core move in EL abstracts, which often have lengthy introductions to claim the significance of the study. They also have more diverse types of move patterns, with one or two more moves than AL abstracts. However, for AL abstracts, the introduction functions as an optional move, and these abstracts have the highest frequency of the three-move structure of “P-M-Pr,” where product is mainly highlighted to promote the study. These discipline-specific differences also occur in rhetorical strategies employed in the two disciplines. Disciplinary practices in terms of RA abstracts need to be provided, and this paper may enable L2 writers to improve their academic writing.

목차

1. Introduction
2. Literature Review
3. Methods
4. Findings and Discussion
5. Summary and Conclusion
References

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2022-700-001314415