메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
사공일 (부산대학교)
저널정보
한국현대영미드라마학회 현대영미드라마 현대영미드라마 제35권 제1호
발행연도
2022.4
수록면
5 - 27 (23page)
DOI
10.29163/jmed.2022.4.35.1.5

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This paper aims to analyze the characteristics of anti-Oedipus in Betrayal of Harold Pinter and woman-becoming of Emma, a protagonist in this drama. Pinter betrays the properties of Oedipus by destroying the traditional arrangement of time in drama and through the relation between Emma and three men (Robert, Jerry, and Casey). First, the reverse placement of scenes in Betrayal has an effect on destroying the Oedipus voyeurism of audiences who wonder what the fate of characters is and how events progress. Also, audiences always watch the stare of Emma on the stage from start to finish. Her stare is not that of an oppressed subject but that of destructing men-centered gazes in the traditional Oedipus regime because she serves as a center figure in the relation among three men. As the result, Emma collapses the men-centered desire of Oedipus and severs as the desiring-machine of anti-Oedipus. As an active subject or a desiring-machine, she realizes becoming-woman in Deleuze’s thought. Her becoming-woman is related to the affirmation of minority and difference that Deleuze stresses.

목차

I. 서론
II. 오이디푸스적 체제의 탈주
III. 안티-오이디푸스적인 주체의 욕망
IV. 엠마의 여성-되기
V. 결론
인용 문헌
Abstract

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2022-842-001331717