디지털 영상콘텐츠는 미디어 기술의 발전에 따라 정보 전달 뿐만 아니라 기존 미디어로 불가능했던 다양한 표현을 가능하게 하며 감성 커뮤니케이션 수단으로 작용하고 있다. 그리고 디지털 영상콘텐츠를 담고 있는 대표적인 물리적 컨테이너(container)인 TV, 컴퓨터 모니터 등의 스크린은 집, 사무실, 공공장소 등 우리의 일상공간을 점령하고 있다. 오늘날 이러한 스크린은 영화나 텔레비전을 시청하고, 업무를 보고, 정보를 전달받는 수단이 되었다. 기술의 발전에 따라 스크린의 크기는 점점 더 커지고 얇아져 설치 공간의 제약으로부터 자유로워지고 있으며 화질 측면에서도 초고화질의 4K, 8K 해상도로 구현되고 있다. 본 논문은 우리의 일상생활 공간속에 자리 잡은 TV, 컴퓨터모니터, 월 모니터 등 디지털 스크린의 틀 안에서 공간의 분위기와 시각적 만족을 줄 수 있도록 제작된 앰비언트 비디오 아트(ambient video art)에 대한 연구이다. 앰비언트 비디오는 액자에 걸린 그림과 같은 역할을 하는 움직이는 비디오 페인팅(video painting)이라 할 수 있다. 이는 디지털 합성, 특수효과 등 컴퓨터 그래픽스 기술의 발달로 전통적인 미디어 표현 양식에서 확장된 새로운 형식이다. 본 논문에서 대상으로 하는 앰비언트 비디오는 감성 커뮤니케이션을 목적으로 하며 느린 형식과 묘사적 표현에 가치를 두고 있다. 선형적 서사구조를 갖고 관객의 몰입을 유도하는 영화나 텔레비전의 전통적 영상 표현 관습을 따르지 않는다. 그리고 허구적 현실을 만들기 위한 시간적 몽타주 기법에 의존하지도 않는다. 이는 디지털 합성 기술의 발달로 자연스런 합성과 변형, 연속성으로 특징 지어지는 뉴미디어 미학을 추구한다. 이에 본 논문에서는 앰비언트 비디오 작품에 대한 사례 연구를 통해 영화, TV 매체의 전통적 표현 형식과의 차이점에 대해 분석하고 영상제작의 미학적 특성에 대해 연구한다.
With the thrust of media technology development, digital visual contents are overcoming their limitations of expressions as they participate not only in the role of delivering information, but also as the means of emotional communication. Meanwhile, the typical screens which function as physical containers of these contents, TVs and computer monitors for instance, are occupying dominant positions in our everyday life spaces: our homes, offices, public places, etc. Screens have currently become the main channels for watching television, enjoying movies, working, and receiving information. As technology advances further, the figures of screens are becoming larger and slimmer, loosening spatial restrictions. Also, the quality is evolving, where Ultra High Definition 4K and even 8K resolutions are currently being demonstrated. This paper is a study on the aesthetic nature of Ambient Video art which is produced to create spatial atmosphere and visual pleasure through digital screens that have settled into our everyday life spaces, such as television, computer monitors, and wall monitors. Ambient Video can be considered as (moving) video paintings that achieves the very role framed pictures carry out. It is a form of new-media, enabled by the development of computer graphics technology like digital compositing and special effects, requiring distinguished features compared from conventional idioms of original video mediums. The purpose of Ambient Video, the main subject of this paper, is emotional communication. Ambient Video values slow forms and depictive expression and does not seek for conventional video expressions with linear narrative structures like those in movies or television programs which tend to draw substantial attention from the viewers, nor does it depend on temporal montage to generate fictional reality. Ambient Video pursues a new kind of aesthetics featuring natural compositions, modifications, and continuity via the improvements of digital compositing techniques. This paper endeavors on establishing the aesthetic Characteristics of Ambient Video through theoretical considerations on new media video aesthetics and case analysis on video artworks.