오늘날 우리 사회는 경제성장과 함께 문화예술에 대한 관심이 증대하고 있으며 더 이상 문화예술이 순수예술과 대척적인 관계가 아니라 인간의 삶을 대상으로 하는 통합적인 개념으로 확장됨에 따라 지방정부에서도 문화정책이 중요한 분야로 지속해서 대두되어왔다. 문예회관은 문화 향유 기회 제공, 주민들의 문화예술 창조 활동과 그 발표의 장을 제공하는 문화예술공간이기에 각 지역을 대표하는 문화시설로써 중요한 역할이 되며 양적성장을 이룬 시점에서 질적 성장이 제시되고 있다. 따라서 문예회관의 활성화 요인을 구성하고 요인별 중요도와 우선순위 도출이 필요한 실정이다. 먼저 본 연구는 선행연구의 이론적 고찰을 통해 제주 지역의 문화를 살펴보고 문예회관 활성화 요인을 4개의 상위요인과 13개의 하위요인으로 도출하였으며 이를 바탕으로 30명의 문예회관 종사자, 전문 예술가, 기획자를 대상으로 AHP 설문조사를 진행하였다. 분석결과, 상위요인의 중요도 및 우선순위 분석결과는 운영조직(35.6%)이 가장 중요한 요소로 나타났고, 재원조성(27.5%), 프로그램(22.0%), 마케팅(14.9%) 순으로 나타났다. 둘째, 상위요인을 반영한 하위요인에 대한 종합 중요도 및 우선순위 분석결과는 공공재원, 운영주체, 전문인력, 기획프로그램, 운영시설, 민간재원, 홍보전략, 사업수익, 문화예술교육, 대관프로그램, 제품관리, 고객관리, 가격전략 순으로 나타났다. 셋째, 각 요인별 중요도 평가결과는 모든 하위요인의 중요도가 종합 평가결과 중요 0.792보다 높은 수치를 나타냈다. 이는 본 연구에서 제시된 지역 문예회관 활성화 요인은 모두 중요도가 높으며 상대적 중요도로만 판단해 다른 요인을 간과해선 안 된다고 볼 수 있다. 마지막으로, 본 연구는 실증분석결과를 바탕으로 다양한 학문적·실무적 시사점을 제시하였다.
Today, our society becomes increasingly interested in culture and arts with economic growth, and cultural policy has continued to emerge as an important field in local governments as culture and arts no longer have an antipodal relationship with pure art but an integrated concept for human life. As the culture and art center is a cultural and artistic space that provides opportunities for cultural enjoyment and residents with cultural and artistic creation activities and presentations, it plays an important role as a cultural facility representing each region, and qualitative growth is presented at the time of quantitative growth. Accordingly, it is necessary to construct the activation factors of the culture and center and derive the importance and priority of each factor. First of all, this study examined the culture of the Jeju region through a theoretical review of preceding studies, derived four top factors and 13 sub-factors, and based on this, an AHP questionnaire was conducted on 30 culture and art center workers, professional artists, and planners. The analysis results using the AHP method are as follows; First, the analysis result of the importance and priority of the top factors showed that the operating institution (35.6%) was the most important factor, followed by funding (27.5%), programs (22.0%), and marketing (14.9%). Second, the results of comprehensive importance and priority analysis of sub-factors reflecting top factors were in the order of public resources, operating entities, professionals, planning programs, operating facilities, private resources, public relations strategies, business profits, culture and art education, rental programs, product management, customer management, and price strategies. Third, the importance assessment result for each factor showed that the importance of all sub-factors was higher than the importance of 0.792 as a result of the comprehensive assessment. It is understood that all the factors for activating local culture and art centers presented in this study are of high importance, and other factors should not be overlooked by judging only the relative importance. Finally, this study presented various academic and practical implications based on the results of empirical analysis.