오늘날 우리사회는 엄청난 변화의 물결 속에 살아가고 있다. 이른바 「제 4의 물결」속에서 문화예술분야가 강조되어 문화적 요인이 시장에서 큰 힘을 발휘할 것으로 주장되고 있다. 제 4차 산업혁명시대를 맞이하여 우리 사회는 더욱 더 창의성과 감성적인 능력의 개발이 중요시 되고 있다. 여기서 ‘전사의 시대는 가고 예술가의 시대가 다가오고 있음’이 지적되고 있어 문화예술교육의 필요성 및 가치성에 주목이 된다. 특히 도서지역은 접근성의 열악 등 여러 가지 장애요인으로 인해서 문화예술교육의 소외 지역으로 분류된다. 더구나 문화예술교육의 민간적 실패는 도서지역에서 상대적으로 매우 심해지고 있는 실정인 바, 이에 대한 공공적인 문화예술교육 정책의 도입이 요망되고 있다. 음악을 비롯한 문화예술교육 및 활동은 창의성과 감성적 능력을 길러준다는 의미에서 문화예술의 활동이 고도의 창조활동이라고 말하고 있다. 본 연구는 이상의 시대적 흐름에 공감하면서 음악교육을 중심으로 한 문화예술교육의 필요성 및 가치성을 살펴보았다. 그 내용을 소개하자면 첫째로, 감정경험으로서 음악, 둘째로, 음악의 사회성, 셋째로, 성장의 원동력으로서 음악, 넷째로, 도덕적 힘으로서 음악, 다섯째로, 음악과 인간성 등이다. 제 4차 산업혁명시대에 있어서 문화예술 활동에 대한 농어촌 지역 주민에 대한 예능지능 지수의 개발교육도 강조되고 있다. 또한 도서지역을 낙도(落島)가 아닌 낙도(樂島)로 전환시켜야 한다는 신도서 개발 방향에 대한 주장에 공감이 되고 있는 가운데, 전통적 문제로서 도서지역 주민의 기본 생존권 문제는 물(생활용수), 불(전기), 발(교통문제)이 제기되었다. 이제 여기에 교(교육문제), 생(생태보전), 경(경제생활)과 함께 문(문화예술) 등이 추가되어져야 할 것이다. 농어촌지역에서 제4차 산업혁명시대를 이끌 창의융합인재를 융성하기 위해서 문화예술 교육의 필요성 및 가치성을 고려해 볼 때, 기술을 뒷받침하고 이끌 문화예술(음악)교육이 필요하다는 사실에 주목해야 할 것이다.
Nowadays, we are living under the wave of tremendous changes. So-called, amid a wave of 「the fourth wave」, it is being argued that cultural factors will have a large influence in the market due to the emphasis on the field of culture and art. Reaching the era of the fourth industrial revolution, creativeness and emotional capacity are becoming more important in our society. In here, need and value of culture and art education has received great attention as there was a phrase “The warrior’s days are gone and period of artists is coming”. Especially, due to many obstacle factors such as poor accessibility, island area is being classified as an isolated area of culture and art education. Furthermore, civil failure of the culture and art education has been relatively very serious in island area. Therefore, introduction of public culture and art education policy on this are being required. With respect to culture and art education and activities including music, it is being said that activities of culture and art is a highly creative activity in that it builds creativity and emotional capacity. In this study, we looked into need and value of culture and art education focusing on music education by empathizing with the stream of times. To introduce the contents, firstly, it is about music as emotional experiences, secondly, sociality of music, thirdly, music as a motor force of growth, fourthly, music as a moral force, lastly, music and humanity. In the fourth industrial revolution, education of developing entertainment intelligence index on culture and arts activities for residents in rural area has been emphasized. Moreover, some has empathized the importance of the argument on directions of developing new 'islands area' to transfer to happy area, not a remote island. However, water (water for living), fire (electricity), and foot (transportation problem) has been raised as the problems of basic right to live of the residents in island area. Additionally, now education (educational problem), ecology (preservation of ecology), economy (economic life), and culture(culturial art) etc. should be added. To cultivate talent with creative fusion who will lead the era of the fourth industrial revolution in rural areas, when considering the need and value of culture and art education, we should be attentive and have an interest in the fact that need of education to support the technology and the culture and art (music) education is urgent.