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연구보고서
저자정보
이유진 (경기연구원) 배영임 (경기연구원) 김유나 (경기연구원)
저널정보
경기연구원 정책연구 [정책연구 2022-28] 경기도 K-콘텐츠 클러스터 육성방안 연구 : 고양시를 중심으로
발행연도
2022.8
수록면
1 - 138 (138page)

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This research is aimed at finding strategies and policy tasks to foster the K-content cluster of Gyeonggi-do. The global awareness and impact of K-content are increasing, while the global expansion of K-content is creating more direct and indirect economic benefits. However, as the industrial environments are rapidly changing, such as an increase in market dominance of OTT platforms, serious competition in securing content IP and frequent grafting of digital technology content fields, it is needed to come up with policies considering the demands of companies, including establishing infrastructure, nurturing human resources and providing technical assistance.
In this research, the current state of the industry and the region, the changes in internal and external circumstances and SWOT of the broadcasting industry of Goyang City were analyzed to derive strategies to foster the broadcasting content cluster of Goyang City to support K-content. As a result, the major strategies were determined to foster the broadcasting content cluster of Goyang City to support K-content as follows: i) to establish the K-content business platform; ii) to strengthen the digital technology capability of K-content companies; iii) to lay the foundation for inbound tourism of Korea connecting K-content with K-culture; and iv) to support creation and production infrastructure to secure diversity of K-content.
The policy tasks to implement the strategies above were suggested as follows: i) to establish the cooperation system connecting infrastructure; ii) to create the support system by growth stage of companies in the content field; iii) to support R&D of digital technology companies in the video content field; iv) to connect jobs for talents in the digital technology field through inter-agency cooperation; v) to develop the tourism hub in North Gyeonggi-do connecting K-content with unique cultural tourism resources; vi) to provide more opportunities of experiential tourism of K-content and Hallyu (Korean Wave) culture; vii) to install public virtual studios and nurture professional technology talents; and viii) to systematize support for creative activities to find quality source content.

목차

[표지]
[정책건의]
[차례]
표차례
그림차례
[제1장 서론]
1. 연구의 배경 및 목적
2. 연구의 방법
[제2장 콘텐츠산업 환경 분석]
1. 콘텐츠산업의 정의와 분류체계
2. 콘텐츠산업의 동향 및 주요 이슈
3. 콘텐츠산업 정책 동향
[제3장 고양시 일대 콘텐츠 기업 및 인프라 현황]
1. 고양시 일대 콘텐츠 기업 현황
2. 고양시 일대 콘텐츠 인프라 현황
3. 소결: 고양시 콘텐츠산업 환경 진단
[제4장 고양시 K-콘텐츠 클러스터 육성전략]
1. K-콘텐츠 지원을 위한 공공센터 건립 필요성과 역할
2. 고양시 K-콘텐츠 클러스터 육성 추진전략
3. K-콘텐츠 클러스터 육성을 위한 실행과제
[제5장 결론 및 정책 제언]
1. 결론
2. 정책제안
[참고문헌]
[Abstract]

참고문헌 (0)

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