메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
연구보고서
저자정보
고재경 (경기연구원) 김을식 (경기연구원) 예민지 (경기연구원) 이정필 (에너지기후정책연구소)
저널정보
경기연구원 정책연구 [정책연구 2022-27] 경기도 탄소중립을 위한 '정의로운 전환' 플랫폼 구축 기초연구
발행연도
2022.8
수록면
1 - 309 (309page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
Gyeonggi-do is unlikely to experience a sudden impact of the transition to carbon neutrality due to its low carbon-intensive industrial structure. However, as the proportion of small and medium-sized enterprises with a relatively high cost burden from the transition is high, the impact on the local economy and employment may be greater. Gyeonggi-do"s just transition strategy needs to deal with fostering and supporting low-carbon green industries by utilizing the potential of green innovation capabilities. In this study, 10 industries vulnerable to carbon neutral regulation were selected and regions with high vulnerability were identified.
The result of focus group interviews(FGI) shows that the awareness of just transition is very low, and the discussion has not yet started as just transition is not an issue at the Gyeonggi-do level. The automobile industry was commonly cited as the most urgent area for a just transition.
Based on the analysis of Gyeonggi-do’s current status and conditions, 10 tasks to be prioritized by Gyeonggi-do for a just transition were derived. Here are just a few of these to mention : establishing a social dialogue system for a just transition, signing a tripartie agreement and launching a forum for future car transition, creating financial resources, institutional foundation, a basic plan for a just transition, supporting local governments, and spreading awareness of just transition and strengthening local community capacity.
It is recommended that Gyeonggi-do builds a platform for just transition to support stakeholder participation and policy establishment and implementation. ‘Gyeonggi-do Just Transition Special Committee’ needs to be established as a window for social dialogue and a policy control tower within the Gyeonggi 2050 Carbon Neutrality and Green Growth Committee.

목차

[표지]
[연구요약]
[차례]
표차례
그림차례
[제1장 서론]
제1절 연구의 배경 및 목적
제2절 연구범위 및 방법
[제2장 정의로운 전환 개념의 배경과 해외 정책 동향]
제1절 정의로운 전환의 개념과 배경
제2절 해외 정책 동향
[제3장 국내 정의로운 전환 관련 정책 현황 및 인프라]
제1절 정의로운 전환 관련 정책 및 법・제도 기반
제2절 정의로운 전환 거버넌스 및 인프라
[제4장 정의로운 전환 지역 사례]
제1절 사례 조사 개요
제2절 해외 사례
제3절 국내 사례
제4절 시사점
[제5장 경기도 정의로운 전환 여건 및 정책 수요 분석]
제1절 경기도 산업 온실가스 배출 현황 및 탄소중립 여건
제2절 탄소중립 이행에 따른 고탄소업종 취약지역 분석
제3절 정의로운 전환 정책 추진여건 진단 및 수요
[제6장 경기도 정의로운 전환 과제 및 플랫폼 구축 방향]
제1절 경기도 정의로운 전환의 주요 쟁점과 과제
제2절 경기도 정의로운 전환 플랫폼 구축 방향
[제7장 결론 및 향후 과제]
제1절 결론
제2절 정책 제안 및 향후 과제
[참고문헌]
[Abstract]
[부록]

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2023-309-000110138