본 연구는 신입생들이 대학을 선택할 때 어떠한 속성과 요인을 중요하게 고려하는지, 이러한 속성과 요인의 중요도는 대학 선택 시 학교 우선선택과 전공 우선선택에 따라 어떠한 차이가 있는지 확인하기 위함이다. 또한 합격한 대학의 수에 따라 대학 선택에 영향을 미치는 속성과 요인의 중요도에는 차이가 있는지 함께 살펴보았다. 한편 신입생들의 대학 선택에 영향을 미치는 속성을 파악하기 위해 예비조사를 진행하였으며, 조사 결과, 대학 선택에 영향을 미치는 18개 속성과 3개의 요인이 도출되었다. 도출된 3개 요인은 미디어 요인, 추천 요인, 학교(역량) 요인이다. 예비 연구에서 밝혀진 속성과 요인의 중요도가 학교와 전공의 우선선택 그리고 합격한 대학의 수에 따라 차이가 있는지 확인하고자 다변량분석을 하였다. 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 신입생들은 대학을 선택할 때 학교 우선선택, 전공 우선선택 그리고 학교와 전공 동시선택에 따라 학교(역량) 요인의 중요도에는 차이가 있는 것으로 확인되었다. 대학 선택 시 학교(역량) 요인이 가장 중요하게 영향이 미친 집단은 학교와 전공을 동시에 선택한 집단으로 확인되었다. 둘째, 학교와 전공 우선선택에 따라 대학 선택에 영향을 미치는 속성 중 대학 홈페이지와 희망하는 학과, 학교 취업률, 대학 인프라의 중요도에는 차이가 있는 것으로 확인되었다. 셋째, 신입생들의 대학 선택에 영향을 미친 미디어 요인의 중요도는 합격한 대학의 수에 따라 차이가 있는 것으로 확인되었다. 미디어 요인의 중요도는 합격한 대학의 수가 3개 이상의 집단에서 가장 높은 것으로 확인되었다. 다음으로는 합격 대학 2개 집단, 합격 대학 1개 집단으로 확인되었다. 넷째, 대학 선택에 영향을 미치는 속성 중 SNS, 대학 홍보영상,레거시 미디어 광고, 옥외광고, 대학 관련 언론보도, 대학 홍보물, 입시설명회, 대학 홈페이지의 중요도는 합격한 대학의 수에 따라 차이가 있는 것으로 확인되었다. 이상의 결과는 신입생 유치에 어려움을 겪고 있는 지방대학의 홍보방안을 위한 커뮤니케이션 전략에 유용한 자료가 될 것으로 사료된다.
The purpose of this study is to determine what attributes and factors are important to freshmen when they select a university, and the importance of these attributes and factors is to check whether there is a difference according to the priority of school and major when choosing a university. In addition, it was also examined whether there was a difference in the importance of the attributes and factors influencing university selection according to the number of additional admissions at the university. For this purpose, a preliminary investigation was conducted. The preliminary survey is to identify the attributes that influence the college selection of freshmen. As a result of the preliminary investigation, 18 attributes and 3 factors that influence university selection were derived. The derived factors are media factors, recommendation factors, and school factors. Multivariate analysis was performed to confirm the difference in the importance of the attributes and factors revealed in the preliminary study according to the priority selection of school and major, and the number of additional admissions at the university. The analysis results are as follows. First, it was confirmed that there was a difference in the importance of school factors according to school priority, major priority selection, and simultaneous selection of school and major for freshmen when choosing a university. The group that the school factor had the most significant influence on college selection was identified as the group that selected both school and major at the same time. Second, it was confirmed that there were differences in the importance of university homepage, desired department, school employment rate, and university infrastructure among the attributes that influence university selection according to school and major priorities. Third, it was confirmed that the importance of media factors that affected freshmen’s college choice differed according to the number of additional admissions at the university. As for the importance of media factors, it was confirmed that the group with two or more additional college admissions was the highest. Next, it was confirmed that there was one additional pass group and no additional pass group. Fourth, among the attributes influencing university selection, the importance of social media, university promotional video, legacy media advertisement, outdoor advertisement, university-related media reports, university publicity materials, admission briefing session, and university website differs depending on the number of additional admissions made by the university. Confirmed. The above results are considered to be useful data for communication strategies for public relations plans of local universities that are having difficulties in attracting new students.