이 연구는 항공사 객실승무원의 직무스트레스 요인, 직무소진, 이직의도 간의 인과관계를 규명하고, 해석수준의 조절효과를 이해하기 위해 진행되었다. 기존의 연구들은 이직의도의 선행요인으로 객실승무 조직과 직무 관련 변수 또는 고객 관련 변수들을 중점적으로 고찰한 반면, 직업 안정성 차원에서이직의도에 영향을 미치는 요인을 규명하는 데는 미흡하다고 볼 수 있다. 본 연구에서는 코로나팬데믹으로 객실승무원의 직업 안정성에 대한 불안감이 크게 높아진 상황을 고려하여, 직무스트레스 요인에직무불안정을 하부요인으로 포함하고 있는 KOSS를 측정 도구로 삼아 이직의도에 미치는 영향 관계를규명하고자 하였다. 또한, 이 연구에서는 객실승무원의 직무스트레스 요인으로부터 이직의도 지각으로 이어지는 인과적 경로의 조절 방안으로서, 객실승무원의 해석수준의 차이에 따른 맞춤형 대응책을제시하고자 하였다. 국내외 항공사의 현직 객실승무원 400명을 대상으로 설문조사가 진행되었으며, 가설 검증 결과는 다음과 같다. 첫째, 항공사 객실승무원의 직무스트레스 요인 중에서 조직체계미흡을제외한 직무요구, 직무자율성결여, 관계갈등, 직무불안정, 보상부적절, 조직문화는 이직의도에 유의한정(+)의 영향을 미쳤다. 둘째, 직무스트레스 요인 중 조직체계미흡을 제외한 직무요구, 직무자율성결여, 관계갈등, 직무불안정, 보상부적절, 조직문화는 직무소진에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 변인임을 실증적으로 확인할 수 있었다. 셋째, 항공사 객실승무원의 직무소진은 이직의도에 직접적으로 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 직무소진은 직무스트레스 요인과 이직의도 간에 매개효과를 나타내었다. 다섯째, 객실승무원이 상위해석수준일 때, 직무불안정 요인과 이직의도의 관계를 더강화하며, 하위해석수준일 때 직무자율성결여 요인에 의한 직무스트레스가 이직의도에 미치는 영향이강화된다는 것을 확인할 수 있었다.
This study was conducted to investigate the causal relationship between job stress factors of cabin crew, job burnout, and the moderating effect of the construal level. Existing studies focused on cabin crew organization and job-related variables or customer-related variables as antecedents of turnover intention, but it is insufficient to identify the factors affecting turnover intention in terms of job stability. This study attempted to investigate the effect of KOSS, which includes job insecurity as a sub-factor in job stress factors, as a measurement tool in consideration of the situation in which job security of cabin crew increased significantly due to the COVID-19 pandemic. In addition, this study attempted to present a customized countermeasure according to the difference in the construal level of cabin crew as a control plan for the causal path from job stress factors of cabin crew to job turnover intention perception.
A survey was conducted on 400 cabin crew members currently working at domestic and foreign airlines, and the results of hypothesis verification are as follows. The main results of this study are as follows. First, it was confirmed that job demands, lack of job autonomy, relationship conflict, and job instability, etc.
among the job stress factors had a significant positive (+) influence on turnover intention, except for insufficient organizational system. Second, it was confirmed that job demands, lack of job autonomy, relationship conflict, and job instability, etc. were variables that had a significant positive (+) effect on job burnout, except for insufficient organizational system among job stress factors. Third, job burnout of airline cabin crew showed a significant positive (+) effect on turnover intention. Fourth, it has been empirically proven that job burnout has a mediating effect between job stress factors and turnover intention. Fifth, it was confirmed that the relationship between job instability factors and turnover intention was further strengthened when the airline cabin crew was at the upper construal level, and the effect of job stress caused by the lack of job autonomy factor on turnover intention was strengthened at the lower construal level. Based on these results, the Construal Level Theory needs to be treated importantly in order to control the effect of job stress factors of airline cabin crew on turnover intention.