베트남인 학습자의 조사 사용오류와 개선방안-주격조사 ‘이/가’ 및 보조사 ‘은/는’을 바탕으로-백 인 옥*
요약: 본 연구는 베트남인 유학생의 문어 자료에 나타나는 문법적 오류 중 주격조사 ‘이/가’와 보조사 ‘은/는’을 중심으로 살펴보고, 정확하고 명료한 글쓰기방안을 모색함에 있다. 연구방법은 전라지역 K 대학교 베트남인 학습자 쓰기 과제를 중심으로, 조사의 오류를 유형별(생략, 대치, 과잉첨가)로 분석하였다. 연구결과는 첫째, 베트남인 학습자들이 문장 내의 격 표지 기능과 의미?화용상의 기능, 전체 맥락 속에서 조사의 의미를 제시?활용하는 통합적인 교육이 요구된다. 둘째, 구어는 주격조사가 생략되는 경우가 많지만, 문어는 생략하면 비문 된다는 점을 강조하고 조사를 노출시킨다. 셋째, 조사처럼 문법적 제약에 따라 문장 구성이 달라지는 문법 항목들은 교수?학습 방안에 구성한다. 끝으로 ‘은/는’은 글에서 화제 및 대조?강조를 나타내는 조사임을 학습시킨다. 향후 본 연구가 베트남인 학습자를 위한 교습 내용의 체계화를 이루기 위한 자료로 제공될 수 있기를 바란다.
핵심어: 베트남인 학습자, 조사오류 분류, 누락오류, 대치오류, 첨가오류
□ 접수일: 2022년 1월 30일, 수정일: 2022년 2월 12일, 게재확정일: 2022년 2월 20일* 공주교육대학교 윤리교육과 강사(Lecturer, Gongju National Univ. of Education, Email: baek0646@naver.com)
Errors in the Use of Surveys by Vietnamese Learners and Improvement Measures -Based on the Subject Case Marker‘i/ga’ and the Auxiliary Postpositional Particle ‘eun/neun’-Inok Baek
Abstract: This manuscript focuses on the grammatical errors in the written materials of Vietnamese students, the subject case marker ‘i/ga’ and the auxiliary postpositional particle ‘eun/neun’, and seeks to find an accurate and clear writing method. The research method was focused on the writing task for Vietnamese learners of K University in Jeolla region, and the errors in the survey were analyzed by type (omission, substitution, and over-addition). The results of the study are that, first, an integrated education is required for Vietnamese learners to present and utilize the meaning of investigation in the context of the sentence and the function of semantic and pragmatic expressions. Second, although the nominative participle is often omitted in spoken language, it emphasizes the point that if omitted, the written word becomes unspoken and exposes the verb. Third, grammatical items whose sentence structure is different according to grammatical constraints, such as surveys, are included in the teaching/learning plan. Finally, learn that ‘eun/neun’ is an investigation that shows the topic, contrast, and emphasis in the text. In the future, it is hoped that this study can be provided as a data for systematizing teaching content for Vietnamese learners.
Key Words: Vietnamese Learner, Classification Error, Omission Error, Substitution Error, Addition Error