본 연구는 발달장애인을 대상으로 자기결정 능력의 발달 수준과 특성을 알아보고 분석하여 자기결정 중재에 있어 기초자료로 활용하는 데 목적이 있다. 발달장애인의 표현연령에 따른 세 집단(7세 이하, 8∼9세, 10세 이상)으로 구분하여 발달장애인의 표현언어 능력과 자기결정 능력의 특성(자율성, 자기조정, 자아실현, 심리적 역량)간의 관계를 파악하기 위하여 자료 분석은 SPSS 12.0을 이용하여 일원변량분석, scheffe 사후검증, Pearson 상관분석을 실시하였다. 본 연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 표현언어 연령에 따른 세 집단 간 자기결정 능력의 차이가 있었다. 둘째, 자기결정 특성(자율성, 자기조정, 자아실현, 심리적 역량)에 대한 표현언어 연령별 분석 결과, 각 특성에서 10세 이상의 집단이 높은 평균 점수를 나타내었으며 모든 영역에서 유의한 차이를 보였다. 셋째, 발달장애인의 자기결정 능력의 특성별, 문항별 차이가 있었다. 넷째, 자기결정 능력의 특성 간 높은 상관관계를 나타내었다. 다섯째, 발달장애인의 표현언어 능력이 높을수록 발달장애인의 특성에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구는 발달장애인의 자기결정 능력을 자율성, 자기조정, 자아실현, 심리적 역량으로 구분하여 표현언어 연령에 따른 차이를 파악하였으며, 각 특성과 표현언어 능력 간 상관관계를 확인하고 표현언어 능력이 자기결정 특성에 미치는 영향을 살펴보았다는 점에서 의의가 있다. 발달장애인의 자기결정 능력 향상을 위한 의사소통 능력인 표현언어 교육 방향에 대해서 논의할 수 있는 시사점을 제공하였으며 이에 따라 발달장애인의 자기결정 능력 평가 및 향상을 위한 교육의 기초자료로 사용될 것을 기대한다.
The purpose of this study is to find out and analyze the development level and characteristics of self-determination ability for people with developmental disabilities, and to use it as basic data for self-determination intervention. Characteristics of expressive language ability and self-determination ability (autonomy, self-adjustment, self-actualization, psychological competency) To identify the relationship between the data, SPSS 12.0 was used for data analysis, one-way ANOVA, Scheffe's post hoc test, and Pearson's correlation analysis. The results obtained through this study are as follows. First, there was a difference in self-determination ability among the three groups according to expressive language age. Second, as a result of analysis of expressive language by age for self-determination characteristics (autonomy, self-adjustment, self-actualization, psychological competence), the group aged 10 years or older showed high average scores in each characteristic, with significant differences in all areas. Third, there were differences in self-determination ability of people with developmental disabilities by characteristics and questions. Fourth, there was a high correlation between the characteristics of self-determination ability. Fifth, it was found that the higher the expressive language ability of people with developmental disabilities, the more significantly they affect the characteristics of people with developmental disabilities. This study classified the self-determination ability of people with developmental disabilities into autonomy, self-adjustment, self-actualization, and psychological competency, identified differences according to expressive language age, confirmed the correlation between each characteristic and expressive language ability, and found that expressive language ability It is meaningful in that the effect on crystal characteristics was examined. It provided implications for discussing the direction of expressive language education, which is the communication ability to improve self-determination ability of people with developmental disabilities. Accordingly, it is expected that it will be used as basic data for education to evaluate and improve self-determination abilities of people with developmental disabilities.