본 연구는 초등학교 일반교사를 대상으로 학습부진아동을 위한 어휘지도에 대한 실제를 알아보았 다. 연구참여자는 서울과 경기 지역의 초등학교 일반교사 10명이었다. 교사들은 최근 3년 이내에 학습 부진아동을 가르쳐 본 경험이 있었고 교직경력 면에서는 4년 6개월에서 21년 10개월까지 다양했다. 연구방법은 질적 연구방법 중 현상학적 연구로 심층면담을 사용하였고 면담은 COVID-19로 인하여 비대면으로 진행되었으며 전화 혹은 ZOOM을 사용하였다. 수집된 자료의 분석은 질적 연구의 현상적 연구의 한 분석방법으로 Colaizzi(1978)가 제안한 6단계를 통해 이루어졌다. 자료 분석의 신뢰도와 타당도를 높이기 위해 삼각검증법, 참여자 확인법, 동료검토법을 사용하였다. 분석 결과, 첫째, 연구에 참여한 교사들이 생각한 어휘지도의 의미는 공통적으로 ‘어휘의 실제적인 사용’으로 나타났고, 이에는 교과학습을 위한 배경지식의 활성화, 의미 파악, 맥락적 이해, 어휘 표현, 맞춤법, 어휘 확장, 책 읽기 등이 포함되었다. 교사들은 어휘지도의 중요성으로 교과학습을 위한 사전준비, 내용의 이해, 연령에 맞는 어휘 표현으로 보았고, 중점 영역으로는 단어의 뜻, 낱말의 사용, 의사소통에 두는 것으로 나타났 다. 둘째, 교사들이 주로 사용하는 어휘지도 방법에는 단어 뜻 알기, 문맥을 사용한 단어 유추, 책 읽 기를 통한 단어 뜻 알기, 의미지도가 있었다. 셋째, 교사들은 어휘지도를 하면서 교육과정 운영에서의 어려움, 교사 자신의 역량에 대한 고민, 학습부진아동의 특성으로 인한 어려움을 겪고 있었다. 넷째, 효과적인 어휘지도를 위해서는 교사의 열정과 의지, 흥미를 유발하는 교수법, 아동 수준에 맞는 책 선 정 등에 대한 교사 스스로의 노력과 교육과정 내 자료 제시 및 재구성, 교과 간 통합의 필요성을 제시 하였다. 이러한 연구결과를 토대로 논의를 한 후 어휘지도에 대한 제언을 하였고, 또한 연구의 제한점 과 함께 후속연구를 위해 제언하였다.
The purpose of this study was to investigate the practice of vocabulary instruction for underachievers targeting general education teachers in elementary school. The participants were 10 general education teachers in Seoul and Kyeonggi Province. Teachers had experiences teaching underachievers within the last 3 years and teaching experiences varied from 4 years and 6 months to 21 years and 10 months. For this study, in-depth interview was conducted. Interviews were conducted non-face-to face using phone or ZOOM due to COVID-19. The collected data were analyzed and interpreted based on the six steps suggested by Cloaizzi(1978) as an analysis method for phenomenological study in qualitative research. Triangular validation, member checking, and peer examination were used to increase the rigor(reliability and validity) of data analysis. As a result of the analysis, first, teachers recognized the meaning of vocabulary instruction as ‘practical use of vocabulary’. This includes activating background knowledge for subject learning, grasping meaning, contextual understanding, vocabulary expression, spelling, vocabulary expansion, and reading books. The importance of vocabulary instruction was recognized as pre-preparation for subject learning, comprehension of content, and age-appropriate vocabulary expression. When teaching vocabulary, teachers focused on the meaning of vocabulary, use of vocabulary, and communication. Second, vocabulary instructions mainly used by teachers were found to be understanding the meaning of words, inferring vocabulary using context, knowing the meaning of vocabulary through reading books, and semantic mapping. Third, teachers had difficulties in figuring out children's level and diagnosing problems, operating the curriculum, teachers' own competence, maintaining learning and low motivation of underachievers in vocabulary instruction. Fourth, for effective vocabulary instruction, teachers' enthusiasm, interesting teaching methods, teachers' own efforts to select books suitable for the underachievers' level, presentation and reorganization of materials in the curriculum, and integration between subjects were suggested. Based on the results, discussions and suggestions for vocabulary instruction were presented. In addition, limitations of this research and some suggestions for future research were provided.