본 논문은 화예디자인 작업을 무생물 소재로 진행하는 조립식작업과 그 효과를 비교하여 화예디자인 작업이 작업치료의 프로그램으로 활용될 수 있음을 시사하고자 하였다.
이를 위해 N 대학의 재학생을 대상으로 화예디자인 작업에 참여할 피실험자 40명과 우드락 조립작업에 참여할 피실험자 40명을 선발하여 매주 1회 한시간동안 20회의 작업과정에 참여하도록 하였다. 각 피실험자들에게 작업에 참여하기 전, 작업이 끝난 후 뉴로하모니 뇌파 간이 측정기를 통해 뇌파를 측정하였다. 측정된 뇌파는 8가지 뇌분석 지수로 나뉘어 뇌의 여러기능을 해석하였으며 이의 결과 값에 신뢰도를 알아보기 위해 T-TEST와 유의성 검증을 진행하였다.
화예디자인작업(실험군)과 우드락조립작업(대조군)을 대상으로 작업프로그램을 20회동안 진행한 후, 뇌분석지수를 1회부터 20회까지 시계열적으로 뇌분석 지수값을 살펴본 결과, 기초율동지수, 주의지수, 활성지수, 항스트레스지수, 자기조절지수, 정서지수, 좌우뇌 균형지수, BQ지수에서 대부분 화예디자인 작업을 시행한 실험군에서 지수값이 높게 나와 화예디자인작업 후 뇌기능이 활성화되고 정서적 안정과 스트레스 감소등의 다원적 효과가 규명되었다. 그러나 유의성검증을 시행한 결과, 화예디자인 작업을 시행한 실험군에서 주의지수, 활성지수, 항스트레스지수, 정서지수에서 유의성이 검증되었는데 특히 활성지수 개선값이 크게 향상되었음이 측정되었고 높은 유의수준을 보였다.
우드락 조립작업을 시행한 대조군의 뇌분석지수의 유의성 검증결과 뇌분석지수 8개에서 모두 유의성이 검증되지 않았다. 이는 우드락 조립작업이 1회 에서 20회를 진행하는 동안 유사한 작업이 반복되어 뇌기능 활성에 진폭이 크게 작용하여 불규칙한 지수값을 얻게 된 결과에 기인하였다. 이러한 결과를 종합해보면, 범용적으로 활용되는 조립식 작업치료프로그램보다 화예디자인작업이 작업 중 뇌기능을 더 향상시켰음이 규명되어 작업치료 프로그램으로서 충분히 개발되어 활용 될 수 있다는 결론을 얻게 되었다.
The purpose of this study is to suggest that the flower design work can be used as a program of occupational therapy by comparing the flower design work with the assembling of inanimate objects work.
For this purpose, 40 students who participated in the flower design work and 40 students who participated in the form board assembly work were selected at N university, and they were asked for participating in each work for one hour every week for 20 weeks. Each subject was measured for brain waves by the Neuroharmony EEG analyzer before the work and after the work was completed. The measured EEGs were divided into 8 different brain analysis indexes for analyzing the various functions of the brain. T-test and significance tests were conducted to evaluate the reliability of the results.
As a result, after performing the task program of the flower design work (experimental group) and the form board assembly work (control group) 20 times, the brain analysis index was measured from 1 to 20 times, and the basic rhythm index, the attention index, the activity index, the antistress index, the self control index, the emotional index, the balance index of the left and the right brain and the BQ index of the experimental group were higher in their index value. Thus, after the flower design work, the brain functions were activated and the multiple effects such as emotional stability and stress reduction were identified.
However, as a result of the significance test, significance was proved in the attention index, the activity index, the antistress index, and the emotion index in the experimental group having the flower design work.
Especially, in the activity index, excellent improvement values were measured in the subjects of the experimental group who performed the flower design work and showed a high significance level.
The significance of the brain analysis index of the control group in which the form board assembly work was performed showed no significant difference in all eight brain analysis indices. This result was attributed to the irregular exponent value obtained by the amplitude of the brain function because similar work was repeated while form board assembly work was performed from 1 to 20 times, and the amplitude of brain function was largely affected from it.
As a result, the flower design work was to suggest as a program of occupational therapy