이 글에서는 도덕의 기원과 정당성에 대해 유가 철학이 갖는 한계를 살펴보고, 그것을 극복할 새로운 대안으로 오늘날의 현대 과학적 성과를 제시한다. 그리고 이를 통해 유가 철학이 오늘날 과학의 성과를 빌려 재창조될 수 있음을 보이는 것이 이 글의 최종 목적이다이를 위해 필자는 먼저 유가의 대표 인물들, 즉 이황, 주희, 맹자 등을 선택하여 시간을 거슬러 올라가는 방식으로 그들이 생각했던 도덕의 기원과 정당성을 살펴보고자 했다. 또한 그들 각각의 시대에서 사용한 도덕적 용어들을 그대로 전달하기 위해 가능한 한 편지글과 같은 대화체 글을 인용하였다. 이러한 추적 방법을 통해 필자는 유가를 대표하는 이황, 주희, 맹자 등이 이해한 도덕의 기원은 믿음에 근거한 ‘천(天)’이었고, 도덕의 정당성은 ‘천명(天命)’을 따르는 인간 존재 자체임을 알 수 있었다. 그러나 이것은 다음과 같은 문제점을 제기한다.
첫째, ‘천’이라는 것은 더 이상 의심을 품을 수 없는 가장 근본이 되는 것인가? ‘신’을 도덕의 기원과 정당성으로 삼고 있는 신학적 윤리이론이 ‘믿음’에 기반하고 있는 것과 무엇이 다른가? ‘천’ 또한 믿음에 기반한 것 아닌가? 둘째, 인간이라는 존재 자체가 당위를 행할 수밖에 없다는 주장 또한 신학적 교리와 다르다고 볼 수 있는가? “천(하느님)이 명했으니, 너는 마땅히 그것을 지켜야 한다”는 논리로 받아들여질 수 있지 않은가? 이것은 유가뿐만이 아니라 오늘날 형이상학에 치중한 철학 일반의 문제이며 한계이기도 하다. 이를 극복할 대안으로 필자는 현대 과학에서 말하는 도덕의 기원과 정당성을 살펴보고자 했다. 그 대표 인물로, 찰스 다윈, 마이클 가자니가, 에드워드 윌슨, 스티븐 핑거, 안토니오 다마지오를 선택하고 그들의 주장을 간략하게 제시하였다. 결론적으로 도덕의 기원과 정당성에 대해 현대 과학자들이 주장하는 것은 도덕이란 진화의 산물이며, 두뇌 속에 도덕적 행위를 할 수 있는 선천적인 도덕적 모듈이 존재한다는 것이다. 이것은 도덕의 기원을 ‘천(리)’에 근거하고, 그 정당성을 인간이라는 ‘존재 자체’에 두었던 유가의 도덕 철학이 갖는 한계를 극복할 수 있게 해준다.
먼저, 유가 철학이 도덕의 기원을 믿음을 전제로 한 ‘천’에 두었던 문제점에 대해, ‘천’을 진화의 시간을 거친 자연선택의 압(壓)으로 보면 해결될 수 있다. 즉 오늘날의 진화윤리학자들이 주장하는 것처럼, 오랜 진화의 시간을 통하여 다양한 상황 속에서 생겨난 도덕적 직관들이 두뇌의 여러 부분에 고착화되었다고 본다면, 이것은 믿음이 필요하지 않는 사실의 문제가 될 것이다.
다음으로 유가 철학에서 전제하고 있는, 즉 인간이라는 ‘존재 자체’에서 당위를 이끌어내는 도덕의 정당성 문제도 도덕적 모듈을 통해 해결될 수 있다. 어떤 A라는 상황에 직면하면, B라는 행동을 하게 하는 도덕적 모듈이 있다고 하자. 그러면, 우리는 A라는 상황을 만날 때마다, 당연스럽게 B라는 행동을 할 것이다. 이것은 B라는 도덕적 모듈을 가진 사람의 존재 자체가 도덕적 행위를 할 수밖에 없는 정당성을 보장해 준다.
This article examines the limitation of Confucian philosophy on the origin and justification of morality and presents today's modern scientific achievements as a new alternative to overcome it. It is the final purpose of this article to show that Confucian philosophy can be recreated with the achievements of science today.
For this purpose, I first tried to look at the origin and justification of morality, which I chose by choosing representative figures of Confucianism such as Yi Hwang(李滉), Zhu Xi(朱熹) and Mencius(孟子) in a way that goes back in time. In addition, I have quoted dialogues such as letters as much as possible to convey the moral terms used in their respective eras. Through this tracking method, I have found that the origin of morality understood by representative figures of Confucianism such as Yi Hwang, Zhu Xi and Mencius is 'Tian(天)' based on believing, and that the justification of morality is the existence itself as a human being following 'Tian-Ming(天命)'. However, this poses the following problems.
First, is 'Tian' the most fundamental that can no longer be doubted? What is different from the theological theory of ethics, in which 'God' is the origin and justification of morality, is based on 'believing'? Is not 'Tian' also based on believing? Second, does the claim that the existence itself as a human being is inevitable to do right is also different from theological doctrine? Could it be accepted as meaning that "Because Tian(or God) has commanded you, you should do it"? This is not only Confucianism but also the problem and limit of the general philosophy that is focused on metaphysics today. As an alternative to overcome this, I tried to examine the origin and justification of morality in modern science. Charles Darwin, Michael Gazzaniga, Edward Wilson, Steven Finger and Antonio Damasio were selected as representative figures and briefly presented their arguments. To summarize, what modern scientists claim about moral origin and justification is that morality is the product of evolution, and there is a congenital moral module in the brain capable of moral behavior. This makes it possible to overcome the limitation of Confucian moral philosophy, which has its origin in morality based on 'Tian' and put its justification in the existence itself of human beings.
First, it can be solved by the pressure of natural selection through the time of evolution, about the problem that Confucian philosophy puts on the origin of morality, which is based on believing. In other words, if the moral intuitions that have arisen in various contexts through the time of long evolution, as modern evolutionary ethicists argue, have been fixed in various parts of the brain, this will be a matter of fact that does not require believing.
Secondly, moral modules can solve the problem of justification of morality, which derives its merits from the existence itself as a human being, which is presupposed in Confucian philosophy. If you are in a situation like A, let's suppose you have a moral module that makes B behave. Then, whenever we meet the situation A, we will behave as B of course. This guarantees the justification of the existence of a person with the moral module B, which is bound to do moral action. This guarantees the justification that the existence itself of person with a moral module B is bound to do moral conduct.