본 연구목적은 침체되는 한국교회와 성도들의 회복을 주창하는 개혁주의생명신학의 핵심역량모형을 개발하는 것이다. 개혁주의생명신학의 핵심역량모형을 개발해야 하는 이유는 다음과 같다. 개혁주의생명신학은 아는 것에서 끝나지 않고, 실천적 행동과 변화 그리고 개혁을 강조한다. 또한 개혁주의생명신학은 생명의 역동성을 포함하고 있다. 지식과 이론의 전달을 위한 교육은 학문중심 교육과정 편성 원리를 사용하는 것이 효과적이다. 그러나 개혁주의생명신학과 같이 지식과 이론의 전달에서 끝나지 않고, 실천과 행동과 변화 그리고 개혁이 나타나며, 영적 생명의 역동성까지 포함되는 교육은 역량중심 교육과정 편성 원리를 통해서 교육과정을 구성해야 적절한 교육을 수행할 수 있다. 이에본 연구에서 개혁주의생명신학의 역량중심 교육과정 구성을 위한 역량모형을 개발하였다.
이를 위해서 먼저 21편의 1차 문헌을 분석하였다, 분석을 통해서 지식 요소 222개, 기능 요소 168개, 태도 요소 177개를 추출하였다. 추출된 요소들을 유사성에 의해서 통합하여 지식 90개 요소, 기능 76개 요소, 태도 72개 요소로 통합하였다. 통합된 요소들은 개방코딩을 통해서 범주화 하였고 그 결과 지식 48개 범주, 기능 39개 범주, 태도 39개 범주로 구성하였다. 개방코딩 결과를 다시 축코딩을 통해서 2차 범주화 하였고, 그 결과 지식 18개 범주 기능 12개 범주, 태도 14개 범주로 구성하였다. 축코딩된 범주들은 지식과 기능과 태도를 모두 통합하여 19개 역량요소로 구성하였고, 19개 역량요소는 재구성하여 4개의 핵심역량군을 구성하였다. 개혁주의생명신학의 정의에서 인재상을 도출하고, 4개의 핵심역량군을 사용하여 최종핵심역량모형을 구성하였다.
The purpose of this study is to develop a core competency model of Reformed life theology that hopes for the recovery of the stagnant Korean church and its members. The reasons for developing the core competency model of Reformed life theology are as follows. Reformed life theology does not value acquiring knowledge. Rather, practical action, change, and reform are important. Reformed life theology also includes the dynamism of life. In education for the transfer of knowledge and theory, it is effective to use the discipline-oriented curriculum organization principle. However, like the Reformed theology of life, practice, action, change, and reform are important, and edu?cation that includes the dynamism of spiritual life must be structured using the competency-based curriculum organization principle. Effective training can be achieved when a competency-based curriculum is used. Therefore, this study developed a competency model to organize the competency-based curriculum of the Reformed theology of life. To this end, this study first analyzed 21 primary literatures. As a result of the analysis, 222 knowledge, 168 skills, and 177 attitudes were extracted. The extracted elements were integrated by similarity. As a result, 90 knowledge, 76 skills, and 72 attitudes were composed. The integrated elements were categorized through open coding. As a result, 48 categories of knowledge, 39 categories of skills, and 39 categories of attitude were composed. In this study, the categories composed of open coding were classified as secondary categorization using axial coding again. As a result, 18 categories of knowledge, 12 categories of skills, and 14 categories of attitudes were composed. The axis-coded categories were com?posed of 19 competency factors by integrating knowledge, skills, and attitudes. 19 competency elements were reconstructed to form four core competency groups. The idea of talent was derived by interpreting the definition of Reformed Life Theology. And the final core competency model was constructed using the talent image and four core competency groups.