메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
신용식 (부산장신대학교) 이필숙 (부산외국어대학교 다문화교육학과)
저널정보
부산외국어대학교 다문화연구소 다문화사회와 교육연구 다문화사회와 교육연구 제2권
발행연도
2018.8
수록면
133 - 154 (22page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색

초록· 키워드

오류제보하기
In this article we tried to articulate philosophical Problems about our multicultural education faced with multicultural phenomenon. "Multiculture" Phenomenon is a one comes from globalisation. Most of the existing multicultural pedagogy was mostly descriptive works on the current multicultural phenomenon. So, through the critical evalutation of existing three models of multicultural phenomenon, it is inevitable to make sure philosophical basis of multicultural pedagogy. In general, the academic approach to multicultural phenomena can be divided into three broad categories. First, assimilationism emphasizes the adaptation of foreigners to mainstream culture. The second is integrationism. It acknowledges the specificity of minority culture, but it pursues integration into the mainstream society fundamentally. Finally, multiculturalism pursues the coexistence of various races and cultures by emphasizing ethnic diversity. This article critically evaluates these three models by looking at the "Interculturalism" that is emerging in German society today. In addition, we pointed out that this interculturalism should be used as a critical measure of multicultural policy in Korea and as a philosophical foundation of multicultural pedagogy in the future. Future multicultural education philosophy should be reciprocal comprehensive cultural discourse.

목차

등록된 정보가 없습니다.

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0