이 연구는 외국인 유학생과 함께하는 자유학기제 프로그램에 참가한 중학생의 다문화 이해 및 인식 개선에 대한 분석을 목적으로 한다. 자 유학기제 프로그램의 교육 목적은 한국인 중학생들이 외국인 유학생과 함께 다문화 관련 학습과 활동을 하며 문화 차이에 대한 이해와 상호 존중의 태도를 기르고, 다른 문화 구성원과의 건전한 관계 형성에 적극 참여하는 실천 역량을 높이도록 하는 데 있다. 교육은 교수의 강의를 바탕으로 외국인 유학생과 한국인 중학생이 3~5명으로 그룹을 이루어 능동적인 참여 활동을 하는 방식으로 이루어졌다. 교육 내용은 중학생 수준에서 적절한 주제로 교육 목적과 목표를 달성할 수 있도록 구성하 였다. 언어(인사말), 설날 문화, 숫자의 상징 의미, 행동의 차이와 선물 문화에 대하여 교류하고, 세계의 다양한 화폐를 이해하며 세계 공용 화폐를 만들도록 하였다.
프로그램 참가자의 설문조사 결과 교육 전에 비하여 학생들은 다문화 사회의 다양한 구성원에 대하여 잘 알게 되었으며, 한국 사회가 다문 화 사회라는 인지도가 높아졌다. 그리고 교육을 통해 외국인의 문화적 전통, 관습 등을 더 잘 알게 되었으며, 결국 한국사회에서 외국인과 함 께 사는 것에 대해 긍정적인 인식의 변화가 크게 나타났다. 이 외에 학 습자들은 문화 간 공통점과 차이점을 인지하고, 외국인과 소통하며 함 께 살기 위해 필요한 평등 의식, 편견을 버리는 태도, 서로의 문화를 존중하고 배려하며 이해하려는 태도, 나아가 공동체 의식을 함양, 다양 한 문화를 인지하고 학습해야할 필요성을 느끼고, 다른 문화에 대하여 우호적인 자세를 갖추었다고 응답하였다. 이를 통해 프로그램이 목적 으로 한 다문화 이해 및 인식 개선의 효과는 매우 높다는 것을 알 수 있다.
The purpose of this study is to organize educational contents for multicultural understanding and improvement in multicultural awareness as a program of the free semester system targeting middle school students and implement it and then analyze the results. The educational program is intended to allow Korean middle school students to perform multicultural learning and activity with foreign students, cultivate their understanding of cultural differences and attitudes towards mutual respect, and raise their practical competence in participating positively in forming sound relationship with members of other cultures.
The education was basically instructor-led, and groups of three to five including foreigner students as well as Korean middle school students were formed to participate in activities positively. After that, the middle school students came to accept foreigners who had seemed strange and hard to be with before familiarly afterwards. The educational contents were centered around topics appropriate for the level of middle school students and organized for them to attain the education goals and objectively properly. They were asked to exchange linguistic elements (greetings), new year’s cultures, numbers’ symbolic meanings, behavioral differences, and gift-giving cultures, learn about different currencies in the world, and create an international currency.
To examine how the learners’ multicultural understanding and improvement in awareness had been realized after the program, a survey was done before and after the education. According to the results, after the education, students came to be aware of different members of multicultural society better, and more of them learned that Korea is a multicultural society. Also, after the education, they came to know about foreigners’ cultural tradition or custom better. It means that they changed more positively in terms of living with foreigners in Korean society. Aside from that, the learners answered that they came to realize cultural similarities and differences, acquire a sense of equality to live with foreigners communicating favorably with them, have an attitude to think outside the box and not to be discriminative, consider others respecting different cultures and understanding them, cultivate their awareness of being in a community, feel the necessity for knowing and learning different cultures, and also acquire favorable attitudes about other cultures. This implies that the program intended to enhance multicultural understanding and awareness is highly effective.