이 연구는 초등학교 5∼6학년(군) 학생들을 대상으로 미세먼지에 대한 지식·인식 제고와 관련된 내 용을 통해 초등학교 현장에서 창의적 체험활동에 활용할 수 있는 환경교육 교수·학습 방안을 모색하는 데 있다. 연구의 목적을 달성하기 위하여 초등학교 교육과정과 미세먼지 관련 교육 정책을 분석하여 초등학교 미세먼지 관련 환경교육의 실태를 파악하여, 이를 바탕으로 미세먼지 개념, 미세먼지 원인, 미세먼지 영향, 미세먼지 대처방법에 관련한 주제를 선정하였다. 그리고 선정된 주제를 바탕으로 프로 그램을 개발한 다음, 미세먼지 주제 중심으로 창의적 체험활동에 활용할 수 있는 실행 방안을 제시하 였다. 이 연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 2015 초등 개정교육과정 교과서에 미세먼지 관 련 환경교육 내용은 안전한 생활(2학년), 사회(5학년 1학기), 과학(5학년 2학기), 실과(5학년), 체육(6 학년), 도덕(6학년) 교과서 내 안전 영역에 제시되어 있다. 둘째, 창의적 체험활동용 환경교육과정 설 계 모형은 1차원을 통합 중심 환경교육과정, 2차원을 교과 통합적 접근, 3차원을 창의적 체험활동 교 육과정(자율활동, 봉사활동, 동아리활동, 진로활동)으로 설정하였다. 셋째, 프로그램은 학습자의 미세 먼지에 대한 관심을 통해 능동적인 학습을 유도하여, 미세먼지에 관련한 환경문제에 적극적이고 올바 르게 대처하는데 필요한 지식·인식과 관련된 환경핵심역량(지식과 정보 활용능력, 창의력, 비판적 사 고력, 문제해결력, 환경 공동체 의식 및 시민성, 성찰능력)을 향상시킬 수 있도록 다양한 활동이 포함 된 교수·학습 과정안을 개발하였다. 결론적으로 이 연구에서 개발된 자료는 최근까지 학교현장에서 대 기환경교육의 일부분으로 이루어지고 있는 미세먼지와 관련한 환경교육을 창의적 체험활동 시간에 독 립적인 적용을 통해 초등학생들이 미세먼지에 관련한 올바른 지식·인식을 제고하는데 좋은 예시자료 가 될 수 있을 것으로 보인다.
The purpose of this study is to find ways to teach and learn environmental education that can be used for creative experiential activities at elementary school sites through contents related to enhancing knowledge and awareness of fine dust 5th-6th grade elementary school students. To achieve the purpose of the study, the elementary school curriculum, the elementary school curriculum and fine dust-related education policies were analyzed to understand the current state of environmental education related to fine dust in elementary school. Based on this basic data analysis, the topics related to the concept of fine dust, the cause of fine dust, the influence of fine dust, and how to deal with fine dust were selected. And then, after developing the program based on the selected topics, an implementation action plan that can be used for creative experiential activities was presented. The conclusions obtained from this study are follows. First, the contents of environmental education related to fine dust are presented in the safety areas of the safe living(2nd grade), society(1st semester of 5th grade), science(2nd semester of 5th grade), practical arts(5th grade), physical education(6th grade) and moral(6h grade) textbook in the 2015 elementary school curriculum. Second, the environmental curriculum design model for creative experiential activities was based on an integrated environmental curriculum as one dimension, an integrated curriculum as two dimension, and a creative experiential curriculum(autonomous activity, volunteer activity, club activity, career activity) as three dimension. Third, the program developed a teaching and learning plan that includes various activities to improve the core environmental competencies(knowledge and information utilization, creativity, critical thinking, problem solving, environmental community awareness and citizenship, reflection ability) which are necessary to actively and correctly cope with environmental problems. In conclusion, the data developed in this study are expected to serve as a good example for elementary school students to enhance the correct knowledge and awareness of fine dust through independent application of environmental education related to fine dust at school sites.