자크 데리다는 순수하고 신성하게 보이는 곳에, 혹은 그렇게 보지 않으면 안 된다는 명령이 자리하고 있는 곳에, 자신의 해체론을 개입시킨다. 데리다의 해체는 ‘…처럼’ 보이는 곳과 ‘반드시 그처럼!’의 강박이 도사리는 곳의 균열점을 내파한다. 정확히 말하면, 그 균열점이 참조하는 의미 체계의 울타리를 해체한 곳에서, 데리다는 진정한 새로움 그 자체를 도래하도록 울타리를 개방하고 의미를 해방한다. 데리다는 의미에 예속된 인간의 모습 중에서, 특히 자기편(in)에 득이 되는 울타리의 조건을 설정한 후, 그 바깥을 불가능(im)의 그 무엇으로 설정하는 모습을 비판한다. 자기·내부·울타리 안이 구축될 때, 동시동연(同時同延)적으로 금기와 위반이 함께 구성될 수밖에 없는 상황을 자가면역(自家免疫)으로 설정한 데리다는, 선물·정의·종교·용서·환대 등의 강박적 의미지평이 태생적으로 자가면역의 장(場)임을 밝힌다. 이는 그 의미들이 해체될 수밖에 없는 내재적 필연성을 지님을 뜻한다. 우리의 일반 사유를 관할하는 의미의 울타리를 해체한 자리에서 데리다는, 과장된·궁극의 윤리성을 완전히 새로운 시간과 함께 도래하게 한다. 이에 대한 구체적 논의를, 데리다는 인간 심리에서 예민한 부분이라 볼 수 있는 용서의 논의로 다룬다. 통상의 용서를 해체한 자리에 광기어린 용서의 흔적을 발굴하는 데리다의 시선을 따라가면, 무한을 그저 가능한 것 이상의 그 어떤 상태로 막연하고 신비롭게 다루던 수학계의 관성을 난폭하게 절단시킨 실무한(實無限)의 위상과 동형인 부분이 짚어진다. 실무한은 기성의 가무한(假無限)에 정향된 수학 풍토와 완벽한 단절을 이룬다. 두 무한 개념의 차이는 결코 좁혀지지 않는다. 실무한은 전혀 새로운 문제틀을 강제한다. 이러한 강제는 부정적 폭력이 아니라, 수학적 난제를 해결한 건설적 폭력이다. 이러한 실무한의 위상이 데리다식 용서의 위상과 동형임을 밝히는 것이 본고의 논점이다.
Deconstruction is J. Derrida’s style in writing. We understand or handle his idea with care. Because whatever deconstruction is (if it ‘is’ at all), it is not reducible to an idea of the method or theory, an attitude of principled philosophy, a discourse or an operation, and all kinds of fixed concept. It could be omnipresent in human being’s horizon. To put it tentatively, it intervenes in which it appears pure and divine, and where the categorical imperative does go, the most important of that horizon. On the other hand, it automatically takes place in that. This is the reason it must have referred to the semantic system, and its system has a barrier(cloture) for the meaning(signified), and he at this case is interested in suppressing situation. He therefore liberates that state of the situation to arrive at the true novelty itself where the barrier of the semantic system referred to by the crack point will have been deconstructed. He criticizes the exclusive setting of the condition of the barrier that is beneficial to the persons who hold hegemony. Those(in-) suppress the out-side of the barrier to impose the code of violation about the outside as to im-possibility. He sets the field for autoimmunity on that situation. He reveals that the obsessive meanings of gifts, hospitality, justice, religion, and forgiveness are inherently self-immune(autoimmunity). In other words, this implies that those meanings can’t help being deconstructed in autoimmunity inevitably. His methodology is the principle and phase isomorphism that applies the concept of magnetic force to the object after setting the magnetic field to measure the object with magnetism. The advantage of ‘the humanities’ at this time is to find something beyond the principles. He discovers the hyperbolic, exaggerated, and ultimate ethics in the place where the meanings will have been deconstructed. In particular, forgiveness is a theme that gets at the heart of the inside, which is sensitive point in human psychology. According to his insight, it would have been found homeomorphism(topological equivalence, the same type) between ‘insanity forgiveness’ in the place where ordinary forgiveness has been deconstructed, and ‘actual infinity’ which was big scandal why the practical work had been severely cutting the inertia of the mathematical system that had have been treated with potential infinity vaguely and mysteriously. The kind of topology of that practice makes a perfect break with the condition which is oriented toward the ready-made. That forces an entirely new set of problems why the ‘differance’ between the two infinite(or forgiveness) concepts is never narrowed. This is not negative, but constructive violence that opens up the chance of leaping mathematical difficulties(or novelty forgiveness), that forces an encounter between essentially foreign terms. This is philosophical situation. The point of this paper is that the foreign terms are conditions as an important factor in ethics, and it can have been entered into a discussion with the topology of the actual infinite on Derrida’s topology of the forgiveness in autoimmune field.