메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
백주현 (부산교육대학교)
저널정보
한국영미어문학회 영미어문학 영미어문학 제120호
발행연도
2016.3
수록면
147 - 174 (28page)
DOI
http://dx.doi.org/10.21297/ballak.2016.120.147

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색

초록· 키워드

오류제보하기
This paper aims to investigate the effect of cultural factors and genre-specific conventions on the use of interactional metadiscourse within a journalistic genre. In doing so, a contrastive rhetoric research has been conducted to examine two different sub-corpora: a corpus of 100 student newspaper editorials obtained from 10 Korean universities and from 7 UK universities, respectively, both written in English. Based on Hyland’s model (2005), interactional metadiscourse markers were analysed. The results showed that interactional metadiscourse markers are present in both L1 and L2 texts, but that there are variations in regard to the distribution and rhetorical use of such markers, specifically, in the case of engagement markers and self-mentions. A higher frequency of engagement markers and lower frequency of hedges in L2 are unexpectedly noticeable and the functions of rhetorical questions between two corpora are different. This all yields an insight into how L2 writers project themselves into their written discourse to render the text more reader-oriented in attaining rhetorical persuasion in newspaper editorials. Pedagogical L2 writing resources should be given to teach Korean L2 writers alternative strategies for both genre-specific and culture-specific devices that are frequently used in newspaper editorials.

목차

등록된 정보가 없습니다.

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0