메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
임이연 (영남대학교)
저널정보
한국고전르네상스영문학회 고전 르네상스 영문학 고전 르네상스 영문학 제25권 제2호
발행연도
2016.12
수록면
143 - 165 (23page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색

초록· 키워드

오류제보하기
This essay analyzes two readings of Shakespeare’s Hamlet as a play of mourning: Stephen Greenblatt’s monograph, Hamlet in Purgatory (2001) and Yang Jung-Ung’s Hamlet with Yonhangza Theatre Company (2009). In his influential study of Hamlet, Greenblatt locates the tragedy’s “literary power” in the historicity of the Ghost and the post-Reformation debates on Purgatory it triggers. Hamlet stages the trauma of the loss of communion with the dead, and by doing so participates in “a cult of the dead.” Greenblatt’s new historicist reading, however, fails to account for Hamlet’s effect on the modern audience. While ‘universality’, like ‘literary power’, is a concept marginalized in current academic discourse of difference, I would suggest that Yang Jung-Ung’s Hamlet enacts the power of Shakespeare’s tragedy through Gut, Korean Shamanic ritual, thus demonstrating the universal theme of mourning inherent in the play. I focus on the three scenes of Gut for the dead in Yang’s production: Jinogigut to appease old Hamlet’s Ghost, Sumanggut for drowned Ophelia, and the final Sanjinogigut for dying Hamlet. Yang’s Hamlet, through the mise-en-scene of Gut as the cultural other of purgatorial system, expands theatrical horizon to religious expression, just as Shakespeare’s theatre fills in the vacuum left open in the religious turmoil.

목차

등록된 정보가 없습니다.

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0