(연구배경 및 목적) 메타버스는 빅데이터, VR, 인공지능 등 4차 혁명의 디지털·정보화 기술을 집약한 가상화 공간 개념이다. 이러한 배경에서 다양한 메타버스 공간의 차별화된 특징이 핵심을 될 것이며, 그중에서 몰입형 메타 스토어는 메타버스 개념을 기반으로 하는 새로운 유형의 스토어로 몰입성과 상호작용성의 특징을 갖고 있으며, 브랜드와 고객의 양방향 소통을 강화할 수 있다. 그러므로 본 연구에서는 기술수용모델을 이용하여 몰입형 메타 스토어의 수용의도를 분석하며, 기술준비도를 중심으로 수용의도에 영향을 되는 요소를 연구하는 데 목적이 있다. (연구방법) 첫째, 몰입형 메타 스토어 및 기술수용모델 및 기술준비도를 이론적 고찰을 분석하고 연구의 적당성을 설명한다. 둘째, 연구모델과 연구가설을 제시하고 34문항으로 구성된 설문지를 이용하여 데이터를 수집하였다. 셋째, SPSS 26과 AMOS 26을 이용하여 설문지의 신뢰도, 타당성, 확인적 요인, 상관관계를 분석하고 연구모델의 적합도를 분석하고 연구가설을 검증하였다. 마지막으로, 몰입형 메타 스토어의 수용의도에 미치는 요인을 설명하고 전략을 제시하였다. (결과) 가설검증결과를 보면, 낙관성과 혁신성은 지각된 사용 용이성에 유의한 긍정적인 영향을 미쳤는데 지각된 유용성에 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 불편함은 지각된 사용 용이성에 유의한 긍정적인 영향을 미쳤는데 지긱된 유용성에 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났으며, 불안감은 지각된 유용성에 유의한 긍정적인 영향을 미쳤는데 지각된 사용 용이성에 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 지각된 유용성과 지각된 사용 용이성은 모두 수용의도에 유의한 긍정적인 영향을 미치고 지각된 사용 용이성은 지각된 유용성에 유의한 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. (결론) 선행연구에 따르면 기술 준비도의 4가지 변수(낙관성, 혁신성, 불편함, 불안감)는 서로 독립적이며, 또한 동일한 사람이 신기술 또는 신상품에 대해 동시에 상충되는 기술적 준비도를 가질 수 있다. 또한 본 연구에서 수용의도는 기술준비도 외의 개인 수준, 환경적 요인 및 기타 변수에 의해 크게 영향을 받는 것으로 나타났다. 따라서 몰입형 메타 스토어의 수용의도를 높이기 위해서는 기술적 성향 외에 개인의 특성과 객관적인 환경 요인도 고려해야 한다.
(Background and Purpose) Metaverse is a virtualization space concept that concentrates on the digital and informatization technologies of Industry 4.0, such as big data, VR, and AI and so on. In this context, the differentiated characteristics of various metaverse spaces will be the core; among which immersive metastores are a new type of store based on the concept of metaverse, which has the characteristics of immersion and interactivity and can strengthen two-way communication between the brand and the customer. Therefore, this study used the technology acceptance model to analyze the acceptance intention of an immersive metastore. The purpose was to study the factors that affect acceptance intention, focusing on the technology readiness index. (Method) First of all, It analyzed the theoretical investigation of the immersive metastore, the technology acceptance model and the technology readiness index, and then explained the applicability of research. Second, the research model and research hypothesis were presented and data were collected using a questionnaire consisting of 34 questions. Thirdly, SPSS 26 program and AMOS 26 program were employed to analyze the reliability, validity, confirmatory factors and correlation of the questionnaire, then It analyzed the suitability of the research model and verified the research hypothesises. Finally, It explained the factors influencing the acceptance intention of immersive metastore and put forward the strategy. (Results) The results of hypothesis testing showed that optimism and innovativeness had a significant positive effect on perceived ease of use but no significant effect on perceived usefulness. Discomfort had a significant positive effect on perceived ease of use but not a significant effect on perceived usefulness; insecurity had a significant positive effect on perceived usefulness but not a significant effect on perceived ease of use. Both perceived usefulness and perceived ease of use had significant positive effects on acceptance intention, whereas perceived ease of use had a significant positive effect on perceived usefulness. (Conclusions) Prior studies have shown that the four variables of the technology readiness index (optimism, innovativeness, discomfort, and insecurity) are independent of each other and that the same person may have a conflicting technology readiness index for a new product or a new technology. This study had shown that acceptance intention is significantly affected by individual levels, environmental factors, and variables other than technological readiness. Therefore, in order to increase the acceptance intention for immersive metastores, individual characteristics and objective environmental factors should be considered in addition to the technology readiness index.