메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
장예나 (인제대학교 의과대학 교육평가위원회) 김서윤 (인제대학교 의과대학 교육평가위원회) 강지윤 (인제대학교 의과대학 교육평가위원회) 강동화 (인제대학교 의과대학 교육평가위원회) 권나현 (인제대학교 의과대학 교육평가위원회) 김가연 (인제대학교 의과대학 교육평가위원회) 김나래 (인제대학교 의과대학 교육평가위원회) 김상훈 (인제대학교 의과대학 교육평가위원회) 김성우 (인제대학교 의과대학 교육평가위원회) 김주희 (인제대학교 의과대학 교육평가위원회) 김채연 (인제대학교 의과대학 교육평가위원회) 박신영 (인제대학교 의과대학 교육평가위원회) 박주연 (인제대학교 의과대학 교육평가위원회) 박지수 (인제대학교 의과대학 교육평가위원회) 이건호 (인제대학교 의과대학 교육평가위원회) 임보라 (인제대학교 의과대학 교육평가위원회) 윤보영 (인제대학교 의과대학 내과학교실)
저널정보
연세대학교 의과대학 의학교육논단 의학교육논단 제25권 제2호
발행연도
2023.6
수록면
174 - 183 (10page)
DOI
10.17496/kmer.23.007

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색

초록· 키워드

오류제보하기
Educational evaluation involves data collection and the analysis of various education-related factors to make decisions that improve educational quality. Systematic educational evaluation is essential for enhancing the quality of education. This study reports a case of student-conducted process evaluation of a medical school’s student support system and the procedure for devising improvement plans. Sixteen Inje University College of Medicine students participated in the Education Evaluation Committee (IUCM-EEC) to understand the educational improvement process as learners and actively achieve improvement. The Quality Improvement Committee of the Inje University College of Medicine (IUCM-QIC) decided to reform its student support system based on a previous educational evaluation in 2019. The evaluation of the student support system was conducted for 10 months in 2021 by the student subcommittee, under the guidance of the IUCM-EEC. The CIPP (context-input-process-product) evaluation model was used for a systematic evaluation. Accordingly, the subcommittee developed evaluation criteria and indicators, and analyzed relevant data collected from surveys and the previous literature. For further recommendations and revision ideas, the student subcommittee members interviewed faculty members from six other medical schools and also conducted a focus group interview with the dean and vice deans of IUCM. Finally, the student subcommittee submitted a report to the IUCM-QIC. Communication with various stakeholders is essential for a successful evaluation process. In this case, students, as key stakeholders in education, evaluated the student support system. Their active participation helped improve their understanding of the evaluation process.

목차

등록된 정보가 없습니다.

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0