개인가치 성향에 따른 공정여행의 관광지 선택속성이행동 의도에 미치는 영향주 재 식*ㆍ김 영 우**ㆍ김 현 숙***
연구 목적: 이 연구는 공정여행 활성화라는 관점에서 공정여행의 추구에 영향을 미치는 변수 간의 구조적 상관관계를 분석하는 것이다.
연구 방법: 공정여행 상품기획 및 판매를 진행한 여행사를 중심으로 공정여행에 참여한 여행소비자 500명을 대상으로 설문한 조사자료를 실증분석을 위해 SPSS 23.0 통계분석 프로그램을 활용하여 공정여행 활성화 관점에서 공정여행의 추구에 영향을 미치는 변인 간의 구조적 관계를 검증하였다.
연구 내용: 개인가치 성향에 따른 관광지 선택속성의 차이, 행동 의도에 미치는 영향 고찰을 통해 기업차원에서 마케팅 방향과 공정여행 프로그램의 개발 활용 방안을 탐색하였다.
결론 및 제언: 개인가치 성향이 행동 의도에 미치는 영향력의 유의적인 변인이 없었고 관광지 선택속성이 행동 의도에 미치는 영향에서는 시설과 서비스와 자연과 문화 모두 정(+)의 영향력이 있었다. 공정여행을 통해 인식하는 가치가 여행자들과 여행자를 맞이하는 지역민들의 기대치를 충족시킬 수 있는 효과적인 관광정책 수립이 필요하며 국내 여행뿐만 아니라 외국인의 인바운드(inbound) 확대 등 지속가능한 관광산업 활성화를 위한 다양한 정책과 마케팅전략 등을 제언한다.
핵심어: 공정여행, 개인가치 성향, 관광지 선택속성, 행동 의도, 관광산업 활성화
□ 접수일: 2023년 1월 30일, 수정일: 2023년 2월 18일, 게재확정일: 2023년 2월 20일* 주저자, 경주대학교 관광학박사, 포아시스트레이드(First Author, PhD, Geyongju Univ., Poasistrade, Email: poasistrade@poasis.co.kr)** 공동저자, 경주대학교 관광콘텐츠경영학과 교수(Co-author, Professor, Geyongju Univ., Email: ywkim@gu.ac.kr)*** 교신저자, 대구대학교 성산교양대학 교수(Corresponding Author, Professor, Daegu Univ., Email: kim.hs@daegu.ac.kr)
The Effect of Fair Travel Destination Selection Attributes onBehavioral Intention According to Personal Value InclinationJaesik Joo, Youngwoo Kim, & Hyunsook Kim
Abstract: The purpose of this study is to verify the structural correlation between variables that affect the pursuit of fair travel from the perspective of promoting fair travel. To this end, using the SPSS 23.0 statistical analysis program, empirical analysis was conducted on survey data of 500 travel consumers who participated in fair travel, centering on travel agencies that planned and sold fair travel products. Based on the results, the structural relationship between variables that affect the pursuit of fair travel was verified from the viewpoint of fair travel activation. The content of the study is to explore the marketing direction and development and utilization of fair travel programs at the corporate level by examining the difference in tourist destination selection attributes according to individual value propensity and the effect on behavioral intention. As a result of the study, there was no significant variable in the influence of individual value propensity on behavioral intention, and in the influence of tourist destination selection attributes on behavioral intention, facilities, services, and nature and culture all had a positive (+) influence. Based on results of this study, it is necessary to establish an effective tourism policy so that the value recognized through fair travel can meet the expectations of travelers and local residents who welcome them. In addition, it proposes various policies and marketing strategies to promote a sustainable tourism industry, such as expansion of inbound foreigners as well as domestic travel.
Key Words: Fair Travel, Personal Value Propensity, Tourist Destination Selection Attributes, Behavioral Intention, Tourism Industry Vitalization