코로나 팬데믹으로 인하여 외부적인 환경(사회·경제 등)에 의한 영향을 많이 받는 외식산업의 전분야에 걸쳐 소비자에게 위생관련 측면에서 부정적인 영향을 받고 있으며, 많은 소비자의 라이프스타일이 변화하고 디양한 소비 패턴이 형성되고 있다. 소비자들은 또한 질병의 감염에 대한 두려움으로 위생에 대단히 민감해진 경향이 있다. 최근, 무인 매장이나 비대면 주문, 배달, 셀프서비스, 테이크아웃, 비대면 배송 등에 대한 선호가 현저히 증가하였다. 대면 서비스를 제공하는 외식 관련 업장에 대한 방문 빈도는 현저히 감소하였다. 특히 온라인 플렛폼을 활용한 배달음식 시장 규모가 코로나 펜데믹이 시작된 2019년부터 2년 후인 2021년을 비교하면 2배 이상 높아졌으며, 게다가 건강과 위생 및 환경을 생각해 이와 연관된 배달 메뉴가 외식산업의 새로운 트렌드로 부상하고 있다. 이에 본 연구에서는 코로나 전과 이후 외식에 대한 소비 패턴의 기능성과 이러한 변화가 외식기업들에게 미치는 영향을 분석하고자 하며, 소비자들의 인식을 통하여 최근 외식산업의 트렌드와 함께 인식을 파악하고 분석하고자 한다. 이를 위하여 빅데이터 분석 중 소셜미디어 분석을 통한 사용자들의 인식을 파악 하고자 하며, 텍스트 마이닝 기법을 사용하여 온라인의 댓글과 SNS등 빅데이터를 수집하고 분석하는 펜데믹 전후의 외식 소비 트렌드를 분석하였다. 분석결과는 크게 4가지로 분류하였다. 첫째, 소비자들의 배달에 대한 수요가 급증하면서 소셜네트워크 상에서 커뮤니케이션을 형성하고 소통하는 키워드들을 확인하였다 둘째, 배달수요 증가로 인하여 소비자들 또한 환경에 대한 의식이 높아졌고 수요자와 공급자 모두 친환경에 대한 의식을 높일 수 있는 방안이 필요하다. 셋째, 코로나로 인하여 사람들의 심리는 위생ž건강ž안전에 대한 지각이 높아졌다. 넷째, 배달에 대한 소비자가 많아짐에 따라 공급자들 즉, 창업자 또한 증가하였다. 이러한 분석의 결과, 외식 산업에서 외식 서비스에 관한 고객들의 인식을 바탕으로 브랜드 각자의 경쟁력과 제품의 개선방안 등에 활용되기를 기대한다.
Due to the COVID-19 pandemic, it is negatively affected in all areas of the food service management, which is heavily affected by the external environment (social economy, etc.), and consumer lifestyles are changing and new consumption patterns are forming. Consumers" preference for unmanned stores, non-face-to-face orders or delivery, self-service, take-out, and unmanned delivery increased due to fear of infection of the disease, and the frequency of visits to restaurants with face-to-face services decreased sharply. In particular, the size of the delivery food market using the online platform has doubled compared to 2019 when the COVID-19 pandemic occurred and 2021 two years later, and considering the health and hygiene environment, delivery menus related to this are emerging as a new trend. Therefore, this study aims to analyze the functionality of consumption patterns for eating out before and after COVID-19 and the impact of these changes on companies, and to identify and analyze perceptions along with recent trends in the food service management through consumer awareness. To this end, this study aims to grasp users" perceptions through social media analysis among big data analysis, and used text mining to collect big data such as online comments and SNS, and analyzed the trend of eating out before and after COVID-19. The analysis results were largely classified into four categories. First, as consumers" demand for delivery surged, keywords that form and communicate on social networks were identified. Second, due to the increase in delivery demand, consumers have also increased their awareness of the environment, and both consumers and suppliers need measures to increase their awareness of eco-friendliness. Third, people"s psychology has increased their perception of hygiene, health, and safety due to COVID-19. Fourth, as the number of consumers for delivery increased, the number of suppliers, or start-ups, also increased. The results of this analysis can be used to improve the competitiveness of each brand and products by brand based on consumers" perception of food service in the restaurant market.