메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
역사교육연구회 역사교육 歷史敎育 第168輯
발행연도
2023.12
수록면
1 - 40 (40page)
DOI
10.18622/kher.2023.12.168.1

이용수

DBpia Top 5%동일한 주제분류 기준으로
최근 2년간 이용수 순으로 정렬했을 때
해당 논문이 위치하는 상위 비율을 의미합니다.
표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This study aims to investigate the issue of values in the history education of Korea that has been a key point of contention in the revision of the National Education Curriculum and the determination of the objectives of history education. By examining the background that emphasizes the meaning of ‘value’ and its various aspects in the objectives and contents of history education, this serves as a basis for discussing what content and methods should be used when teaching the issue of values in history education. The issue of values has been reviewed in terms of two approaches of ‘teaching values’ and ‘teaching about values.’ It argued that instead of directly teaching values, they should be addressed in combination with historical thinking, and that students should be taught to objectify their value systems by positioning their own values as well as teachers should demonstrate their decision process of making judgments by the means of modeling. The determination of values in history education should not mean simply a moral judgment but should pursue the objective of history education centered on the essential value of historiography by teaching to think about values in conjunction with historical thinking strategies.

목차

1. 序言
2. 역사교육과 가치 문제를 바라보는 관점
3. 역사교육과 가치 문제를 둘러싼 쟁점
4. 고려시대 수업에서 가치 문제: 무엇을 어떻게 가르쳐야 하는가?
5. 結語
참고문헌

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0