연구배경 : 가상 미술관의 높은 자유도는 콘텐츠 경험에 있어 큰 장점이지만 사용자에게 무엇을 봐야 할지, 어디로 가야 할지에 대한 고민과 함께 FoMO(Fear of Missing Out)를 유발한다. 물리적 미술관에서 디자이너는 시선 유도를 통해 작가의 의도와 전시 디자인에 맞춰 관람객의 길 안내를 돕는다. 시선 유도를 통한 길 안내는 작품의 매력을 극대화하는 데 도움이 된다. 가상 미술관에서는 물리적 미술관과는 다르게 길 안내를 돕는 시선 유도 방법에 대한 연구가 아직 부족하다. 해당 연구는 가상 미술관에서 길 안내에 유용한 시선 유도 방법을 찾기 위해 선행연구에서 제시한 시선 유도와 길 안내를 탐구하고 길 찾기와 미술관 감상에 더욱 긍정적인 시선 유도 방법을 모색해 보았다. 연구방법 : 실험은 31명(남성 17명, 여성 14명)을 대상으로 하며 디스플레이 모니터를 통해 가상미술관에서 시선 유도 자극물(고정된 선, 고정된 화살표, 가리키는 화살표, 날아가는 나비)을 사용자의 기준점을 중심으로 사용자 환경에 기반한(World-referenced) 시선 유도 방법과 사용자 화면에 기반한(Screen-referenced) 방법으로 구분하고 자극물을 이용해 미술관을 감상한 후 각각의 시선 유도에 해당하는 설문 문항에 응답하게 했다. 설문은 놓침에 대한 두려움(Fear of Missing Out, FoMO), 시선 유도 설문(Visual Guidance Questionnaire, VGQ), 몰입(Flow)에 대한 내용으로 구성하였다. 실험을 실증하기 위한 방법으로는 반복측정 다변량분산분석을 사용하였다. 연구결과 : 가상 미술관에서 시선 유도 방법 비교 분석을 진행한 결과 1)시선 유도의 사용자 기준점을 중심으로 사용자 환경에 기반한(World-referenced) 시선 유도 방법과 사용자 화면에 기반한(Screen-referenced) 방법으로 구분한 방식은 VGQ, FoMO, Flow 사이에 유의미한 상관관계를 보이지 않았다. 2)네 가지 시선 유도 방법 비교 결과 VGQ, FoMO, Flow 모두에서 유의미한 차이가 나타났다. FoMO는 ‘고정된 선’의 안내를 받았을 때 ‘가리키는 화살표’, ‘나비’에 비해 적게 느꼈다(F= 8.31). Flow는 ‘고정된 선’을 사용했을 때 ‘가리키는 화살표’, ‘나비’보다 높아진 것으로 나타났다(F= 5.38). 마지막으로, VGQ 결과는 ‘고정된 선’을 사용했을 때 ‘가리키는 화살표’, ‘나비’와 통계적으로 큰 차이가 나게 높은 점수를 받았으며 ‘고정된 화살표’도 통계적으로 유의하게 높은 점수를 받았다(F= 18.8). 이러한 결과는 가상 미술관에 사용되는 시선 유도에 따른 길 안내가 가상 미술관에서 사용자가 길을 잃지 않고 작품 감상에 몰입하는 데 영향을 미친다는 것을 보여준다. 그리고 본 연구에서 사용된 시선 유도 방법 중 ‘고정된 선’이 가상 미술관 감상에 가장 긍정적인 것임을 알 수 있다. 결론 : 실험 결과를 바탕으로 가상 미술관에서 새로운 길 안내 방법으로 "흐르는 선"이라는 시선 유도 방식을 제안한다. ‘흐르는 선’은 기존 가상 미술관에서 사용되는 사이니지나 지도와는 달리 사용자가 그래픽이나 텍스트를 해석할 필요 없이 길 안내를 직관적으로 이해할 수 있게 한다. 또한, 전시의 순서를 그라데이션의 흐름을 통해 표현하여 순차적인 길 안내를 가능하게 하며 ‘고정된 선’의 부족한 점을 보완할 수 있다. 마지막으로 기존의 시선 유도에서 사용되는 화살표보다 덜 강제적이고, 미술관에 자연스럽게 녹아들어 작품의 감상을 방해하지 않는다는 장점이 있다. 본 연구의 결과는 향후 가상 미술관에서의 전시를 기획할 때 시선 유도를 활용하여 효율적인 길 안내를 제시하고 사용자의 예술 경험 향상을 돕는 방안을 제안하는 데 기초 자료로 활용될 수 있을 것이다.
Background : In traditional art museums, designers use various visual guidance strategies to direct visitors, optimizing their experiences in alignment with the artist’s vision and exhibition’s design. These strategies include exhibit placement, graphic design, and lighting. However, as virtual exhibitions grow in popularity, there’s a notable lack of studies on visual guidance within virtual museums. Methods : In our study, 31 participants(17 males and 14 females) engaged with a virtual art museum through a display monitor, responding to various visual guidance stimuli, including fixed lines, fixed arrows, pointing arrows, and flying butterflies. These stimuli fell into two categories: World-referenced stimuli, which were centered on the user’s environment, and Screen-referenced stimuli, designed around the user’s display screen. Upon exploring the virtual museum, participants then completed a questionnaire probing their experiences of fear of missing out(FoMO), their reactions to the visual guidance(Visual Guidance Questionnaire, or VGQ), and their sense of flow or engagement with the exhibit. To analyze the gathered data, we employed the RM MANOVA, allowing us to empirically evaluate these constructs. Results : In a comparative analysis of comparative analysis of methods to visual guidance in a virtual art museum, we found that: 1)The distinction between world-referenced methods of visual guidance, centered on the user’s perspective, and screen-referenced methods did not show a significant correlation with VGQ, FoMO, or Flow. 2)A comparison of the four methods of visual guidance showed significant differences in VGQ, FoMO, and Flow. For FoMO, participants felt less guided by a ‘fixed line’ compared to a ‘pointing arrow’ and ‘butterfly’(F= 8.31). For Flow, the score was higher when using the ‘fixed line’ than the ‘pointing arrow’ and ‘butterfly’(F= 5.38). Lastly, the VGQ results showed that using the ‘fixed line’ received significantly higher scores compared to the ‘pointing arrow’ and ‘butterfly’, and the ‘fixed arrow’ also received a significantly high score(F= 18.8). These results indicated that the way visual guidance in a virtual art museum affects the user’s experience in the museum, preventing them from becoming lost and allowing them to immerse themselves in the artwork. Moreover, the ‘fixed line’ method of guiding attention was found to be the most positive for experiencing the virtual art museum. Conclusions : Based on the experimental results, our study proposes a new ‘flowing line’ visual guidance method for path guidance in virtual art museums. The ‘flowing line’ offers intuitive understanding of navigation without requiring users to interpret graphics or text, unlike traditional signage or maps used in virtual art galleries. It also represents the sequence of the exhibition through the flow of gradients, enabling sequential navigation and compensating for the shortcomings of the ‘fixed line on the floor’. Furthermore, The ‘flowing line’ is less forceful than the arrows traditionally used in visual guidance, and seamlessly integrates into the art museum without disrupting the appreciation of artwork. These findings provide foundational data that can be utilized in future virtual art museum planning, suggesting ways to enhance user’s art experiences by implementing efficient path guidance through visual guidance.