<황천혼시>는 함경도 지역에서 전승되는 굿으로 횡수맥이 또는 혼수굿으로 불린다. 이 굿에서는 특별한 본풀이가 구연되는데 각편에 따라서 성인의 병을 낫게 하기 위한 굿과 어린아이의 병을 낫게 하는 굿으로 나뉘기도 한다. <황천혼시>는 함경도의 대표적인 집굿이지만 <황천혼시>의 의례적 기능과 본풀이가 갖는 의의에 대해서는 많은 논의가 이루어지지 않았다. 지금까지 채록된 <황천혼시> 본풀이는 김쌍돌이 구송의 <황천곡(黃泉혼시)>과 강춘옥 구송의 <혼쉬굿>에 한정되었다. 그러나 강원도 속초 청호동 아바이마을에서 함경도 굿을 전승한 이찬엽으로 인해 <황천혼시> 본풀이의 새로운 서사가 발견되었다. 본 연구자는 지난 2021년 8월 21일에 연행된 <황천혼시>의 실제 의례를 조사해 이찬엽 전승 <황천이본풀이>의 서사 내용, 본풀이와 의례의 관계, 본풀이가 지니는 의의와 성격 등을 살펴보고, 앞선 두 전승 각편과의 구체적인 비교를 위한 예비적 논의로 연구를 진행했다. 이찬엽 전승 <황천이본풀이>는 황천이 어머니, 황천이, 천지능통한 선생을 비롯한 인물 간의 대립과 갈등을 요체로 다면적인 성격을 보이고 있다. 황천이는 십오 세가 되어 홀연히 나타난 동자로부터 술 내기 시합, 무술 시합, 통정 등의 유혹을 받게되고, 이 내기에서 실패하여 죽음을 맞이한다. 황천이 어머니 또한 눈과 귀가 멀게되고 천지능통한 선생의 도움으로 귀가 트이고 남편과 아들의 혼령을 만난 뒤 눈을뜨며 신으로 좌정한다. 특히 어머니가 결정적 서사기능을 하고 있어 각별하다. 이러한 서사는 그동안 백년해골 유형이나 연명설화 유형으로 분류되었던 <황천혼시> 서사의 일탈로 아들의 죽음을 막으려는 어머니가 스스로 희생하여 남편과 아들을 구원한다는 것으로 <황천혼시>가 지닌 액막이, 횡수막이의 의례적 직능을 확대시키고 있다. 이찬엽 전승 <황천이본풀이>는 기존 각편과 달리 세 가지 측면에서 독자적인 서사 형태를 취하고 있다. 첫째, 아이의 성장에 끼어든 비가시적 존재와 불가사이한 존재의 연관, 둘째, 비가시적 존재의 장난에 대한 경험자와 문복 대상자의 처방, 세째, 제목과 달리 어머니가 결정적 서사기능을 한다는 것이다. 이로 인해 아이의 온전한 성장 과정과 요절로 인한 불완전한 성장 과정을 대립시키고 인간이 살아가면서 겪게 되는 예상치 못한 일들에 비가시적 힘이 개입되어 황천에 갈 횡수를 막아내는 것이 <황천혼시>의 중요한 의례적 기능임을 알 수 있다.
"Hwangcheonhonsi" is a gut that is handed down in the Hamgyeong-do region and is called Hoengsumaeki or Dosagut. In this gut, a special main pool is narrated, and depending on each part, it is divided into a gut for curing adult diseases and a gut for curing children"s diseases. "Hwangcheonhonsi" is a representative house-gut in Hamgyeong-do, but there has not been much discussion about the ritual function of "Hwangcheonhonsi" and the significance of the main pool. The main pool of "Hwangcheonhonsi", which has been recorded so far, has been limited to "Hwangcheongok (黃泉 Honsi)" by Kim Ssang-dol and "Honshigut" by Kang Chun-ok. However, a new narrative of "Hwangcheonhonsi" was discovered due to Lee Chan-yeop, who passed down Hamgyeongdo Exorcism in Abai Village, Cheongho-dong, Sokcho, Gangwon-do. The researcher investigated the actual ritual of "Hwangcheonhonsi", which was held on August 21, 2021, to examine the narrative content of "Hwangcheonibonpuri", the relationship between the main pool and the ritual, and the significance and character of the main pool. Lee Chan-yup"s tradition "Hwangcheon Yi Bon-puri" shows a multifaceted character with the main focus of confrontation and conflict between characters including Hwangcheon"s mother, Hwangcheon-i, and Cheonji-savvy teacher. Hwangcheon-i is tempted by his son, who turns 15 and appears alone, such as a drinking competition, martial arts competition, and Tongjeong, and fails to die in this bet. Hwangcheon"s mother also becomes blind to her eyes and ears with the help of a heavenly teacher, meets the spirit of her husband and son, opens her eyes, and sits as a god. In particular, it is special because the mother plays a decisive narrative function. This narrative expands the ritual function of "Hwangcheonhonsi", which is a deviation from the "Hwangcheonhonsi" narrative, in which a mother who tries to prevent her son"s death sacrifices herself to save her husband and son. Unlike the previous episodes, Lee Chan-yeop"s tradition "Hwangcheon Yi Bon-puri" takes its own narrative form in three aspects. First, the relationship between invisible and invisible beings that intervened in the child"s growth, second, the prescription of the experienced and the subject of illiteracy about the play of invisible existence, and third, unlike the title, the mother functions as a decisive narrative function. As a result, it can be seen that it is an important ritual function of "Hwangcheonhonsi" to confront the child"s complete growth process and the incomplete growth process caused by premature death, and to prevent the horizontal water to Hwangcheon by intervening in the unexpected things that humans experience in their lives.