목적 : 말더듬 아동의 어머니들은 자녀의 말더듬을 스트레스 상황으로 간주함으로서, 양육태도와 행동에 영향을 미칠 수 있다. 이에 언어치료를 종결한 말더듬 아동의 어머니들을 대상으로 질적 사례 연구를 통해 내부자적 관점에서 말더듬에 대한 인식과 양육행동의 변화과정을 탐구하는 데 목적을 두고자 한다. 방법 : 종단연구에 참여한 말더듬 아동 어머니들 중 연구 책임자의 추천을 받아 3명의 사례자를 선정하여, 2023년 8월~9월까지 1:1로 반구조화된 인터뷰를 진행하였고, Creswell(2013)의 사례 연구 절차 방법에 따라 ‘사례 내 분석’과 ‘사례 간 분석’을 실시하였다. 결과 : 분석 결과 총 4개의 주제가 도출되었다. 첫째, 말더듬에 대한 인식의 측면에서 두려움과 막막함에서 내려놓음으로 심경의 변화가 있었고, 둘째, 양육방식과 태도의 측면에서 훈육하는 엄마에서 아이의 마음을 읽어주는 엄마로 변화하였고, 셋째, 놀이방식의 측면에서 주도권이 엄마에게서 아동에게로 넘어가는 변화가 나타났다. 넷째, 말더듬에 대처하는 어머니의 관리 방법적 측면에서 스스로 언어치료사가 되어 편안한 언어환경을 조성하고, 말더듬을 객관화하는 변화가 나타났다. 결론 : 연구 참여자들은 말더듬 아동의 양육을 스트레스 상황으로 간주하였으나, 언어치료 과정을 통해 말더듬에 대한 정보와 부정적인 고정관념들을 이해하여 심리적으로 편안해졌으며, 가정에서 아동의 말더듬을 관리하는 방법을 배우게 되어 양육에 자신감이 생기고, 치료종결 후에도 말더듬을 관리할 수 있게 되었다. 본 연구는 이러한 대처방식을 문제 중심적 대처와 정서 중심적 대처로 나누어 살펴보았다. 문제 중심적 대처로 아동의 말더듬에 영향을 주는 환경적, 심리적 요인을 파악하고, ‘말더듬’ 조절을 도와줄 수 있는 상호작용목표들을 관리하였다. 또한, 말더듬에 대한 정보를 제공받아 부정적인 고정관념과 인식이 변화되면서 정서 중심적 대처가 이루어졌다. 본 연구의 결과는 학령전기 말더듬 아동 언어치료 시 부모교육 및 상호작용치료가 중요하고, 부모가 아동의 유창성을 개선시키는 데 중요한 역할을 함을 시사한다.
Purpose : This study explores how mothers of children who stutter (CWS) perceive stuttering’s stress on parenting attitudes and behaviors. Through a qualitative case study, we delve into their perspectives and the parenting behavior changes following their children’s completion of intervention. Methods : Three mothers of CWS who participated in a longitudinal study for three years were recommended by the research director for inclusion in this study. From August to September 2023, semi-structured interviews were conducted individually, following Creswell’s(2013) case study procedure, including within-case and cross-case analyses. Results : The analysis uncovered four key themes. Initially, there was a shift in the perception of stuttering, transitioning from fear and anxiety to acceptance, signifying emotional changes. Subsequently, parenting styles evolved from disciplinary to empathetic, as mothers became more attuned to their child’s emotions. Furthermore, play styles demonstrated a shift of control from mothers to children. Lastly, mothers adopted coping strategies, such as acting as their child’s speech therapist, fostering a comfortable language environment, and embracing an objective perspective on stuttering. Conclusions : Participants perceived parenting CWS as a source of stress. However, through the speech-language intervention process, they gained insights into stuttering, dispelled negative stereotypes, and achieved psychological comfort. Learning to manage their child"s stuttering at home bolstered their parenting confidence, extending beyond intervention completion. Two coping strategies emerged: problem-focused, involving the identification of environmental and psychological factors influencing the child"s stuttering, managed through interaction goals; and emotion-focused, manifesting when mothers received information about stuttering, resulting in changes in negative stereotypes and perceptions. Thus, parent education and interaction therapy during preschool-age CWS intervention are crucial, emphasizing the significant role parents play in enhancing child"s fluency.