연구목적: 본 연구는 특수교육 교과용도서 관련 전문가를 대상으로 한 델파이 조사를 통하여 2022 개정 특수교육 교과용도서의 전자 저작물 편찬 지침 초안 적합도에 대한 전문가의 의견 일치도를 살펴보고자 하였다. 연구방법: 특수교육 교과용도서 집필 경험이 있거나 심의 혹은 검토 경험을 지닌 특수교육 전문가 10명을 델파이 조사 패널로 선정하여 2차에 걸쳐 특수교육 교과용도서 전자 저작물 편찬 지침에 대한 의견을 조사하였다. 연구결과: 전자 저작물의 개발 방향, 전자 저작물의 형태, 전자 저작물의 구성 체계, 전자 저작물의 내용 선정 및 조직, 전자 저작물의 저작권 보호 방향의 전반적인 영역에서 높은 수준의 합의도 및 수렴도를 보였다. 하지만 전자 저작물의 미래 활용성을 고려한 전통적인 형태(일방향)의 전자 저작물 지양, 클라우드(웹사이트) 형태의 전자 저작물 배부, 교사의 원활한 전자 저작물 활용을 돕기 위한 통일성 있는 전자 저작물의 형태 제시가 제안되었고, 의미가 모호한 지침의 삭제 등이 제안되었다. 결론: 언제 어디서든 접근 가능한 클라우드 기반의 전자 저작물이 제공되어야 하고, 교육과정 재구성이 용이한 전자 저작물 편찬 지침이 개발되어야 함을 강조하였다.
Purpose: This study aimed to investigate the collective opinions of special education experts on the publication guidelines for digital content of 2022 Special Education Textbooks using a Delphi technique. Method: A total of 10 special education experts with previous experience in authoring or reviewing special education textbooks were members of the Delphi panel and shared their opinions in two rounds of the survey. Results: Each guideline across the areas of directions for publication, formats, content structures, topics and organizations, and copyrights for digital content of 2022 Special Education Textbooks showed high levels of agreement and convergence. However, some suggestions included sharing digital content on a cloud-based platform (e.g., websites), using a unified format of digital content for teachers’ ease of use, and deleting ambiguous publication guidelines. Conclusion: Digital content for 2022 Special Education Textbooks should be accessible anywhere using a cloud-based platform, and the content should facilitate the restructuring of the curriculum. Also, the publication guidelines should be written clearly.