이 연구의 목적은 교사학습공동체 직무연수 학점화 정책 시행 이후 단위학교 교사학습공동체의 운영 과제를 관련 선행연구를 대상으로 질적 메타분석을 활용해 탐색하는 데 있다. 이러한 연구의 목적을 달성하기 위해 단위학교 교사학습공동체 사례를 다루고 있는 8편의 연구물을 선정해 질적 메타분석을 실시하였다. 이 연구를 통해 발견한 단위학교 교사학습공동체의 운영 과제는 다음과 같다. 첫째, 공동체 구성원 차원에서 볼 때 ‘참여 동기의 부족’, ‘리더 교사의 부재’, ‘구성원 간 갈등’이 도출되었다. 둘째, 공동체 운영 차원에서 살펴보면 ‘운영 내용의 전문성 결여’와 ‘운영 형식상의 문제’가 두드러졌다. 셋째, 학교조직⋅교육청 차원에서 ‘보수적, 개인주의적인 학교문화’와 ‘행정적 지원의 부족’ 등이 존재하는 것으로 밝혀졌다. 이와 같은 분석결과를 토대로 향후 단위학교 교사학습공동체의 개선 방향에 대해 ‘공동체 구성원 차원’, ‘공동체 운영 차원’, ‘학교조직⋅교육청 차원’ 등에서 논의하였다.
The objective of this study is to investigate the operational challenges faced by school-based Teacher Learning Communities(TLC) after the implementation of the policy to creditize teachers' professional development, by qualitative meta-analysis approach. We conducted a qualitative meta-analysis by analyzing eight research that focus on cases of school-based Teacher Learning Communities(TLC) within unit schools.
As a result, three challenges were found in the category of ‘community members’: (1) teacher’s reluctance or a passive attitude toward participation (2) the absence of leader teachers (3) conflicts among community members. Furthermore, in the dimension of ’community operation‘, the challenges are as follows: (1) a lack of ’depth’ of learning content (2) an operational problem. At the ‘school and office of education level’, the followings were identified: (1) conservative school culture (2) a lack of administrative support.
To address these challenges, discussions were held regarding the future directions for improving school-based Teacher Learning Communities(TLC) within unit schools, considering aspects such as the perspective of community members, community operation, and the role of school organizations and educational authorities.