본 연구의 목적은 한국의 초․중․고등학생 1,249명을 대상으로 Zimmer-Gembeck 외(2018)가 개발한 스트레스 대처 유연성 척도(SFCS)를 타당화하는 데 있었다. 다양한 대처 전략 사용 4개 문항, 상황적 대처 4개 문항, 대처 경직성 5개 문항으로 구성된 한국판 청소년용 SFCS 척도(SFCS-KA)의 양호도를 종합적으로 검증하기 위해 Rasch 측정모형을 사용하여 Messick(1995)이 제안한 타당도에 관한 증거를 수집하였으며, 신뢰도를 확인하였다. 첫째, 모든 문항의 내적합도와 외적합도가 양호하여 검사내용에 기초한 타당도가 확인되었다. 둘째, 실제에 기초한 타당도를 검증하기 위해 평정척도 분석을 실시한 결과, 7점보다 5점 평정척도가 더 적절하였다. 셋째, 3개 하위척도 모두 일차원성 가정을 충족하고, 초․중․고등학생 및 남․여학생 모두에서 3요인 측정모형이 자료에 부합하여 내적 구조에 기초한 타당도가 확인되었다. 넷째, SFCS-KA의 분리신뢰도와 분리지수는 양호하고, 학교급 및 성별에 따라 실제적으로 의미 있는 차별기능문항은 없는 것으로 나타나 일반화에 기초한 타당도가 확인되었다. 다섯째, 다양한 대처 전략 사용과 상황적 대처는 긍정적 준거변인과 정적 상관을, 부정적 준거변인과 부적 상관을 보였으며, 대처 경직성은 이와 반대되는 상관을 보임으로써 외적 준거에 기초한 타당도가 확인되었다. 여섯째, SFCS-KA의 신뢰도는 양호하였다. 이를 바탕으로 SFCS-KA는 한국 청소년들의 학업 스트레스 대처 유연성을 신뢰롭고 타당하게 측정할 수 있는 검사도구로 기능할 수 있음을 입증하였다. 교육적 함의 : 다양한 대처 전략 사용, 상황적 대처, 대처 경직성으로 구성된 한국판 청소년용 SFCS 척도는 한국 청소년들의 학업 스트레스 대처 유연성을 다면적으로 평가할 수 있는 척도로서, 스트레스 대처전략 사용의 다양성, 적합성, 가변성의 각 차원에서 학생들이 보이는 강점과 약점을 진단할 수 있다. 이를 통해 강점 신장과 약점 보완을 위한 보다 적극적인 의미의 대처 유연성 향상을 위한 교육적 개입에 유용한 실천적인 시사점을 제공할 수 있다.
This study was conducted to validate the Self-perception of Flexible Coping with Stress Scale for Korean Adolescents(SFCS-KA) by applying the Rasch measurement model considering content, substantive, structural, generalizability, and external aspects of validity(Messick, 1995). Data of 1249 Korean elementary, middle, and high school students were analyzed. The results were as follows: First, the item fit statistics for each item were satisfactory. Second, the 5-point scale functioned more appropriately than the 7-point scale for all three factors(i.e., multiple coping strategy use, situational coping, and coping flexibility). Third, principal component analysis of standardized residuals demonstrated the unidimensionality of each of the three SFCS-KA subscales. Additionally, CFA showed that a three-factor model was the most favorable. Fourth, person and item reliability and person and item separation indices were of a satisfactory level. Also, the three SFCS-KA subscales did not function differently for elementary, middle, and high school levels or for male and female students. Fifth, multiple coping strategy use and situational coping were positively and negatively associated with the positive and negative criterion variables, respectively. However, for coping rigidity correlational patterns were the opposite. Sixth, Cronbach’s α for the items loading on three factors was satisfactory. Considering these findings, the SFCS-KA proved to be a reliable and valid measure of the self-perceived ability to cope flexibly with stress in Korean adolescents. Educational Impact and Implications : The SFCS-KA can be used to identify students who are at greater risk of employing flexible coping strategies for academic stress. Thus, it will be based on future interventions aimed at promoting students’ coping flexibility in academically stressful situations. Furthermore, the SFCS-KA will provide a brief means of diagnosing students’ strengths and weaknesses in multiple coping strategy use, situational coping, and coping rigidity. Thereby, it will contribute to the development of intervention programs to capitalize on strengths and compensate for weaknesses in students’ ability to cope flexibly with academic stress.