본 연구는 간호대학생의 건강행위, 건강정보이해능력, 자기효능감이 자가간호역량에 미치는 영향을 알아보기 위해 실시된 서술적 조사 연구이다. 연구대상자는 J도 소재 1개 간호대학에 재학 중인 대학생이며 2023년 4월 1일부터 2023년 4월 30일까지 구조화된 설문지로 자료수집을 하였다. 수집된 자료는 SPSS/WIN 20.0 프로그램을 이용하여 빈도와 백분율은 기술통계, 차이분석은 Independent t-test와 one-Way ANOVA, 상관관계는 Pearson’s correlation coefficient, 영향요인은 회귀분석으로 분석하였다. 연구결과 자가간호역량의 영향요인으로 건강행위(β=.39, p <.001), 건강정보이해능력(β=.28, p <.001), 자기효능감(β=.25, p <.001), 성별(β=.18, p =.001), 인터넷 사용 시간(β=.16, p =.016)순으로 나타났다. 본 연구결과 간호대학생의 자가간호역량을 강화하기 위해서는 건강행위 증진, 건강정보이해능력향상, 자기효능감 강화시킬 맞춤형 교육프로그램 개발 및 적용이 필요하다.
This descriptive study sought to determine the impact of nursing students" health behavior, health literacy, and self-efficacy on their self-care agency. The participants were college students attending a nursing school located in Province J, and the data were collected using a structured questionnaire from April 1 to April 30, 2023. The collected data were analyzed with descriptive statistics (e.g., frequency and percentages), independent t-tests, one-way ANOVA, Pearson"s correlation coefficient, and regression analysis using the SPSS/WIN 20.0 software for determining the influencing factors. The results showed that the factors affecting self-care agency were in the order of health behavior (β=.39, p <.001), health literacy (β=.28, p <.001), self-efficacy (β=.25, p <.001), gender (β=.18, p =.001), and Internet usage time (β=.16, p =.016). Therefore, to further build the self-care agency of nursing students, the necessary approaches should include developing and implementing customized educational programs that promote health behavior, improve health literacy, and increase self-efficacy.