목적: 본 연구는 초등예비교사 지도자의 교수유형과 학습만족, 수업 몰입 및 학업성취도의 구조적 관계를 규명하고, 올바른 초등예비교사 지도자의 교수유형의 방향을 제안하는데 그 목적이 있다. 방법: 연구 방법은 G광역시에 소재한 교육대학교에 재학 중인 347명의 초등예비교사를 대상으로 설문조사를 실시하였으며, SPSS와 AMOS 26.0을 활용하여 빈도분석, 확인적 요인분석, 상관관계분석. 및 구조방정식모형을 활용하여 다음과 같은 결과를 도출하였다. 결과: 첫째, 초등예비교사 지도자의 체육교수유형과 학습만족의 관계를 분석한 결과는 지시형, 민주형, 지지형, 보상형과 같은 지도자의 체육교수유형을 구성하는 모든 요인이 학습만족에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 초등예비교사 지도자의 체육교수유형과 수업몰입의 관계를 분석한 결과는 지지형과 보상형 유형은 수업몰입에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났지만, 지시형과 민주형 유형은 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 셋째, 초등예비교사 지도자의 체육교수유형과 학업성취도의 관계를 분석한 결과는 민주형과 지지형 유형은 학업성취도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났지만, 지시형과 보상형은 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 넷째, 초등예비교사의 학습만족은 수업몰입과 학업성취도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 다섯째, 초등예비교사의 수업몰입은 학업성취도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 결론: 따라서 초등예비교사 지도자는 다양한 체육교수유형을 활용한 수업을 통해 예비교사들의 학습만족과 수업몰입 및 학업성취도를 높일 수 있음을 인지하고 적극적이고 다양한 체육교수유형을 통한 수업을 운영할 수 있도로 해야 한다.
Purpose: The purpose of this study is to investigate the structural relationship between teaching type, learning satisfaction, class commitment, and academic achievement of elementary school pre-service teacher leaders, and to suggest the correct direction of teaching type of elementary school pre-service teacher leaders. Method: The research method surveyed 347 pre-primary elementary school teachers enrolled in educational universities located in G Metropolitan City, and used SPSS and AMOS 26.0 to derive the following results using frequency analysis, confirmatory factor analysis, correlation analysis, and structural equation models. Results: First, the analysis of the relationship between physical education teaching types and learning satisfaction of pre-elementary teacher leaders showed that all factors constituting the leader"s physical education teaching type, such as instructional type, democratic type, support type, and reward type, had a positive effect on learning satisfaction. Second, as a result of analyzing the relationship between physical education teaching type and class commitment of pre-elementary teacher leaders, it was found that the support type and reward type had a positive effect on class commitment, but the instructional type and the democratic type did not. Third, the democratic type and the support type were found to have a positive effect on academic achievement as a result of analyzing the relationship between physical education teaching type and academic achievement of pre-elementary school teacher leaders, but the instructional type and the reward type were found to have no effect. Fourth, it was found that pre-elementary school teachers" learning satisfaction had a positive effect on class commitment and academic achievement. Fifth, it was found that pre-elementary school teachers" classroom commitment had a positive effect on academic achievement. Conclusion: Therefore, pre-primary teacher leaders should recognize that classes using various types of physical education professors can increase the learning satisfaction, class commitment, and academic achievement of pre-primary teachers, and be able to operate classes actively and through various types of physical education professors.