이 연구에서는 위기 사회에 대처하는 국어교육의 접근을 국어교육 철학, 내용, 교과서, 방법으로 나누어 살폈다. 위기 사회는 여러 가지 원인으로 사회가 위험에 직면하여 사회를 구성하는 개인 다수가 일상생활에서 공통적 불안감을 느끼며, 현 사회 체제의 존속과 발전이 도전받는 상태를 말한다. 한국 사회는 보건 위기, 복지 위기, 고용 위기, 민주주의 체제 위기, 경제 위기, 기후 위기, 인구 위기, 안보 위기 등을 겪거나 겪고 있는 것으로 나타났고, 위기의 빈도는 점점 높아지고 발생 주기는 점점 짧아지고 있었다. 위기 사회에 대처하는 방안으로 국어교육의 철학은 공동체적 개인주의 철학과 개혁주의 철학을 채택해야 한다. 국어과 내용과 관련하여서는 비판적 문식성, 텍스트의 맥락에 대한 이해, 변혁적 역량을 강화해야 한다. 국어 교과서와 관련해서는 위기 사회 관련 자료를 발굴하고, 교과서 편찬지침에 위기 관련 자료 발굴을 권장하는 기준을 포함시키고, 교사의 교과서 재구성을 권장할 것을 제안하였다. 교육 방법 면에서는 사회적 구성주의에 기반한 방법을 강화하여 위기 사회에 대한 인식과 대응 능력을 길러 나가야 한다.
This study focused on Korean language education (KLE) to cope with a societal crises, using the subdivisions philosophy, content, textbooks, and methods. A crisis society refers to a state in which many individuals comprising a society face danger for various reasons and consequently experience common anxiety in their daily lives, thus challenging the social system’s survivals and development. Korean society has experienced many crises related to health, welfare, employment, democracy, economy, climate, population, and security, and the frequency of crises is increasing. To cope with a crisis society, the philosophy of KLE should be adopted to realize communal individualism and reformism. Regarding KLE content, critical literacy, understanding of texts’ context, and transformational competency should be strengthened. Regarding KLE textbooks, this paper proposes generating crisis-related materials, including criteria for using crisis-related materials in the textbook development guidelines, and encouraging teachers to reconstitute textbooks. Regarding educational methods, it is necessary to develop teaching and assessment methods based on social constructivism.