1인 가구의 증가, 고령화, 핵가족화 등 사회구성원을 이루는 가족의 형태가 변화하면서 반려동물과 함께 하는 인구가 증가하고 있다. 특히 반려동물 중 반려견을 양육하는 가구가 가장 많고, 다양한 이유로 반려견에게 의류를 착용시키고 있다. 반려견 의류 시장은 점차 규모가 확대되고 있으며, 이에 반려견 의류의 구매행동과 구매 후 만족도 연구가 필요하다. 따라서 본 연구는 20세 이상의 성인을 대상으로 견주의 성별과 반려견이 의류를 착용하는 상황에 따른 구매행동과 구매 후 만족도를 분석하고자 실시되었다. 연구대상은 반려견을 양육하고 반려견 의류를 소유하고 있는 20세 이상의 성인 207명 이었으며, 연구방법은 설문조사방법으로 온라인과 오프라인 설문조사를 병행하여 실시되었다. 자료분석 방법으로는 SPSS 21.0을 사용하여 빈도분석, 교차분석(x²-test), t-test, 분산분석이 사용되었다. 분산분석의 경우 집단들 간의 평균을 비교하기 위해 Schéffe-test를 실시하였다. 주요 분석결과와 시사점은 다음과 같다. 첫째, 견주의 성별에 따라 구매동기는 여성 견주가 남성 견주보다 상대적으로 의류의 기능적인 부분을 중시하는 것으로 나타났으며, 구매 후 만족도에서는 여성 견주가 반려견 의류의 사용과 관리에 관한 요인을 더 고려하는 것으로 나타났다. 둘째, 의류 착용 상황에 따라 의류 선택기준과 구매 후 만족도에 차이가 있으며, 외출 시에 착용시키는 의류는 디자인, 집에서 착용시키는 의류는 가격에 더 민감한 것으로 나타났다. 셋째, 반려견용 의류의 주 구입자 중 남성 견주는 여성견주에 비해 조부모나 배우자가 구입하는 비중이 높았으며, 여성 견주는 남성견주에 비해 본인이 구입하는 비중이 높은 것으로 나타났다. 반려견 의류를 1벌 구입하는 비용은 남성이 여성보다 금액이 높은 것으로 나타났으며, 여성 견주는 남성 견주에 비해 반려견 의류 사이즈를 인지하고 있는 것으로 나타났다. 견주의 성별과 착용상황에 따라 반려견 의류의 구매동기, 의류선택기준, 구매 후 만족도에 차이가 있으므로 반려견 의류 기획 및 개발을 위해서는 이를 고려할 필요가 있는 것으로 판단된다. 본 연구는 반려견 의류 관련 산업의 발전과 제품 개발 및 마케팅 전략에 필요한 기초자료를 제공했다는 데 의의가 있다.
As societal family structures evolve due to phenomena such as the proliferation of single- person households, the aging population, and the trend towards nuclear families, there has been a notable increase in the population cohabitating with pets. Of particular significance is the prevalence of households that raise dogs as pets, wherein these owners frequently attire their dogs in various garments for diverse reasons. The market for canine clothing is undergoing significant expansion, thus necessitating an in-depth investigation into consumer purchasing behaviors and subsequent satisfaction post-purchase in this domain. This scholarly inquiry aims to meticulously analyze the purchasing behaviors and post-purchase satisfaction of dog owners, differentiated by the gender of the owner and the specific contexts in which the canine clothing is utilized. The study population comprised adults aged 20 years and above. The research sample included 207 adult individuals aged 20 and older who are engaged in the upbringing of dogs and possess canine clothing. The research methodology employed both online and offline survey instruments. Data were analyzed utilizing SPSS version 21.0, with the application of frequency analysis, cross-tabulation analysis (x²-test), t-tests, and analysis of variance (ANOVA). In the case of the variance analysis, the Schéffe test was employed to facilitate comparisons of means across different groups. The principal findings and their implications are delineated as follows. Firstly, the motivations for purchasing dog clothing vary by the owner’s gender, with female dog owners placing relatively greater emphasis on the functional aspects of the clothing compared to their male counterparts. Additionally, female dog owners demonstrated a higher consideration for factors related to the usage and maintenance of the dog clothing in terms of post-purchase satisfaction. Secondly, the criteria for selecting clothing and the satisfaction levels after purchase differ according to the circumstances under which the clothing is worn. Clothing intended for outdoor use is more sensitive to design, whereas indoor clothing is more sensitive to price. Thirdly, among the primary purchasers of dog clothing, male dog owners showed a higher proportion of purchases made by grandparents or spouses compared to female dog owners, who were more likely to make the purchases themselves. The expenditure for purchasing a single piece of dog clothing was higher for men than for women, and female dog owners were more aware of the sizes of the dog clothing compared to their male counterparts. Given that the motivations for purchasing dog clothing, the criteria for selecting clothing, and post-purchase satisfaction vary according to the owner’s gender and the context in which the clothing is worn, it is essential to consider these factors in the planning and development of dog clothing. This study holds significance as it provides foundational data necessary for the advancement of the dog clothing industry, product development, and marketing strategies.