본 연구는 소비자의 빙과류 아이스크림 선택에는 즐거움을 동반한 유희성에 관계가 있을 것이라는 것에 초점을 맞추어 그 요인을 찾아내고자 ``빙과류 아이스크림의 소비자 선택에는 즐거움(유희)을 동반한다``는 가설 하에 진행되었다. 가설에 대한 연구를 진행하기 위해서 국내에서 생산되는 빙과류의 ``형태, 색상, 첨가재료, 빙과구조``의 관계를 분석하였다. 본 연구를 진행하기 위해서 우리나라의 대표적인 빙과류 아이스크림 제조 3사인 해태제과, 빙그레, 롯데삼강에서 생산하는 바(스틱바), 튜브(펜슬), 콘, 컵, 치어팩 78개를 피실험자를 통해서 조사·분석하였다. 그 결과는 다음과 같이 요약할 수 있다. 첫째, 소비자의 빙과류 아이스크림의 선택에 있어서는 크게 ``빙과구조``와 ``형태``가 유희성에 관계되는 요인이다. 빙과류 아이스크림의 제조에 있어서 20대를 타깃으로 개발·생산하는 제품에 있어서 유희성을 고려한다면 ``빙과의 구조``와 ``형태``에 대해서는 다양하게 논의 되어야 할 것이다. 둘째, 빙과류 아이스크림의 신상품 개발에 있어서 유희성을 고려하는 개발에 대해서는 ``원기둥(스틱)``의 형태를 적용하지 않는 신중함을 기하여야 할 것으로 사료된다. 셋째, 유희성을 고려하여 남성을 주 타깃으로 개발하거나 기존 상품에 변화를 모색한다면 빙과의 구조에 있어서 ``외피, 속, 중심``의 ``3중구조``를 신중하게 고려·선택해야 할 것이다. 넷째, 여성을 주 타깃으로 유희성을 고려한 신상품의 개발에 있어서는 ``콘``의 형태에 심혈을 기울일 필요가 있다.
This study was conducted under the hypothesis that the choice consumers make among edible ices accompanies pleasure (playfulness) focussing on the possibility that consumer choice on ice cream is connected with playfulness with joy to find out the factors. In order to conduct this study, 78 of stick bars, tubes(pencil), cones, and cups produced by HAITAI Confectionery & Foods, Binggrae, and Lotte SamKang, the top three ice cream manufacturers in Korea, were investigated and analyzed through subjects. Four items of ice cream`s shapes, colors, ingredients and structures and 20 categories were set up to carry out the study according to the hypothesis. Emotion-expressing vocabulary has been condensed into nine emotional words such as ``interesting``, ``aflutter``, ``exciting``, ``tense``, ``delightful``, ``pleasant``, ``palpitating``, ``unique``, and ``glad``. The results of this study can be summarized as follows. First, the structure and shape of edible ices are factors related to playfulness in consumers`` selection of ice cream. Considering playfulness in ice cream products targeted at people in their 20s, the two factors should be discussed in various ways. Second, when developing new products of edible ices based on playfulness, excluding a cylinder(stick) shape should be considered carefully. Third, taking playfulness into consideration when developing new products targeted at men or seeking changes in existing products, it might be an idea to adopt a ``triple-tiered structure``, i.e., an outer layer, the interior and core in the structure of ice cream. Fourth, considering playfulness when developing new products targeted at women, it is necessary to adopt a ``cone`` shape.