스카쟌은 미군 해군용 점퍼에 일본 자수 문양을 새긴 기념품 재킷이다. 1970년대 일본 스트릿 패션에서 유행했던 스카쟌 재킷은 최근 현대 컬렉션에 등장하면서 고급문화로 변모하여 디자이너들의 큰 관심을 받고 있다. 또한 스카쟌 재킷은 자수 문양의 도안과 기법, 색채 그리고 소재에 따라 이미지가 다양하게 분류되면서 그 특성을 표출한다. 또한 동서양의 문화를 융합하여 표현해 시각에 따라 참신하면서 이국적인 감성을 보여준다. 따라서 본 연구는 자수 문양을 활용한 1940-50년대 스카쟌 재킷의 전반적인 이해를 토대로 현대 패션에 나타난 스카쟌 재킷의 조형적 분석의 틀을 마련하고 조형성을 조사하였다. 본 연구에서 스카쟌 재킷에 표현된 자수 문양을 조형적으로 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, 스카쟌 재킷에는 자연을 사실적으로 표현한 자수 문양이 가장 많이 나타났다. 둘째, 수공예적인 표현이 가능한 기계자수는 다양한 기법을 손쉽게 표현하여 복잡한 패턴의 문양을 아름답게 표현했다. 셋째, 자수 문양을 표현한 실의 색채에서 색상대비와 명도대비를 극대화시킨 입체적인 효과 등이 나타났다. 넷째, 현대 패션에 나타난 스카쟌 재킷에는 혼합 소재인 스팽글, 비즈, 와펜 등을 사용함으로써 자수 문양의 사실적인 표현뿐만 아니라 추상적인 시각적 효과를 더했다. 이러한 결과, 현대 패션에서 표현된 스카쟌 재킷의 조형적 특성은 사실적 문양의 수용과 함께 집단과 소속의 상징을 표출했으며 동양의 자연물에 나타난 사실적인 문양을 수공예적으로 나타내어 이국적 환상을 표현하였음을 알 수 있었다. 또한, 혼합 소재의 활용으로 인해 해학적 유머의 향유가 도출되었다. 현대의 패션은 다양한 문화의 융합을 독자적으로 표현하고 있다. 이러한 흐름에 맞춰 독자적인 디자인 아이템인 스카쟌 재킷에 나타난 자수 문양에 관한 연구의 영역을 확대하여 자수 문양 연구에 기초자료로 활용되기를 기대한다.
Sukajan is a souvenir jacket that is carved the Japanese embroidery pattern on a jumper for the U.S. Navy. Sukajan jacket, which had been popular in the Japanese street fashion in the 1970s, was changed into luxury culture with appearing recently in modern collection, thereby getting designers`` great concern. Also, as the Sukajan jacket is diversely classified an image depending on design, technique, color and material of the embroidery pattern, its characteristic is expressed. Also, fresh and exotic sensitivity is shown depending on a sight due to converging and expressing culture in the East and the West. Accordingly, this study arranged a frame of formative analysis on Sukajan jacket, which was shown in modern fashion, and surveyed the formativeness, based on the general understanding about Sukajan jacket in the 1940s-50s using the embroidery pattern. The following are the results that this study formatively analyzed the embroidery pattern, which was expressed in Sukajan jacket. First, Sukajan jacket was indicated the embroidery pattern the most that realistically expressed nature. Second, mechanic embroidery available for the handicraft-based expression easily expressed various techniques, thereby having beautifully expressed the complex pattern. Third, a dimensional effect was indicated that maximized the color contrast and the brightness contrast in a tone of a thread that expressed embroidery pattern. Fourth, the Sukajan jacket, which was shown in modern fashion, was used spangle, beads and wappen, which are the mixed materials, thereby having added an abstractly visual effect, not just the realistic expression of embroidery pattern. As a result of this, the formative characteristic of Sukajan jacket, which was expressed in modern fashion, represented a symbol of a group and a membership along with accepting the realistic pattern, and indicated a realistic pattern, which was shown in a natural object of the East, based on handicraft, thereby having been able to be known to have expressed exotic fantasy. Also, the enjoyment of humor was drawn owing to the application of the mixed materials. The contemporary fashion is independently expressing the convergence of diverse cultures. This study is expected to be utilized as basic data in expanding the sphere of a research on embroidery pattern that was shown in Sukajan jacket, which is an independent design item, in line with this flow.