건축물 미술 장식품은 문화정책으로서 도시 공간개선과 도시 이미지의 정체성을 위해 제작되고 있다. 서울시에 설치된 건축물 미술장식품이 3천474점이라고 한다. 그러한 미술 장식품의 제작과 관리에 이미 상당부분 문제를 안고 있고 미술 장식품에 대한 수용자의 반응도 좋지 않다. 본 논문에서는 미술 장식물에 관한 논의를 통해 도시 공간 개념과 변화를 이해하고, 문화적, 예술적 측면으로 나누어 살펴보고자 한다. 이를 바탕으로 미술장식품은 예술 작품으로 수용되어야하고 미학적 평가를 벗어날 수 없음을 확인하고자 한다. 일반적으로 예술은 단순히 독창적이거나 아름답다는 평가이상의 주관적인 가치를 지니기 마련이다. 그러나 `건축물 미술장식품`은 건축물과 도시 공간, 사람들의 쾌적한 환경, 문화향수의 기대와 상관관계를 지니면서 여러 담론을 만든다. 미술장식품은 정치적, 경제적, 문화적인 구조에서 공공적인 역할이 상승하고 있다. 그것은 시각적인 예술품인 동시에 정치 경제, 사회 문화적인 과정의 산물로 대다수 사람들의 공감도, 문화 향수와 관련되어 설치의 필요성이 나타나고 있다. 미술장식품 제작의 예를 통해 볼 때 공간과 장소성, 복수성 등 작품제작의 예술성의 문제점을 안고 있다. 공간의 이해가 부족하거나 예술적 상징이 없고, 한 작가가 독점해서 여러 곳에 제작하는 부조리이다. 미술장식품은 공공미술의 한분야로 많은 사람들이 공유하며 문화민주주의를 확산한다는 입장이다. 작품으로서 사적영역에서 나타나는 정서적 은밀함과 친밀성이 공적 영역으로 올라오게 된다. 따라서 사적 주문에 의해 제시되는 작품에서 주관적인 것을 벗어버리고 공적인 것으로 전환되어야 한다. 실제 제작자인 작가는 공적 소명을 부여 받고 있으며 예술적 감성의 소통에 대한 의무감을 인식하여야한다. 작가의 예술적 감성은 개인적 관계를 넘어서 관람자이면서 이용자인 지역 주민의 호응을 통해 평가 받게 된다.
Art works for buildings are promoted by cultural policy, principally to renew the urban spaces and strengthen the city`s identity. In Seoul, we count for 3,474 art works installed as art works for buildings. The creation, maintaining and preservation of such amount of installations present already quite an issue. At the same time, these art decorations seem to have little success within customers. In the present paper, we will first try to understand what is the notion of urban space and how it has been evolved. Then we will analyze the issue of interpreting and understanding the art decorations in a cultural and artistic point of view. Our main objective is to build a theoretical structure to understand the art decoration within cities in an artistic and humanities perspective, and for discussion. In a general way, art presents subjective values that goes beyond a simple judgment such as the appreciation of being creative or beautiful. However, "art decoration for buildings" present some characteristics that naturally spur more discussions. It indeed presents a mutual relation between the urban space, the buildings, and the living environment, and the expectation that comes with it such as the need for a clean environment or a cultural fulfillment. Within this context, the public role of art works continues to be expanded, politically, economically and culturally. It is increasingly admitted that art decorations role is not limited to a visual art but they are rather political, economical, and socio-cultural products that satisfy the need for cultural nostalgia and cultural sharing of the mass. However, we note that many installation works present contestable artistic issues. Art decoration installed for an urban area means that the personal emotion, secrecy and intimacy are exposed to the public and becomes public. Therefore, from an art work which is initiated from a private order, the artist should evolve toward a public one, releasing the subjectivity. The artist, which is the person who actually creates the installation, has to realize his public responsibility of communicating the artistic emotion. Beyond the personal relationship with the artist itself, his artistic sensibility is being evaluated by the inhabitants of the area, both spectators and users.