1941년 3월 23일, 미국 로스앤젤레스 흥사단(興士團, Young Korean Academy) 회집실에서 일제강점기 재미 독립운동가, 언론인, 작가로 활동한 홍언(洪焉, 1880∼1951)의 회갑연이 열렸다. 홍언은 회갑연 전후에 노인시조 25수를 지어 신한민보(新韓民報, The New Korea) ‘사조(詞藻)’란에 발표하였다.
이 글은 홍언의 노인시조에 나타난 노년의식과 표현방식을 살펴보는 데 목적이 있다. 이 글의 요지는 다음과 같다. 첫째, 이 글은 홍언의 노인시조에 나타난 노년의식을 ‘몸의 변화, 노화에 대한 한탄, 그리고 허무함’, ‘늙지 않는 마음 및 청춘에 대한 부러움’, ‘노화의 인정과 자연에의 순응’, ‘고향에 대한 그리움과 자아정체성 확인’으로 대별하여 논구하였다. 둘째, 이 글은 홍언의 노인시조에 나타난 표현방식으로 ‘발화주체가 노년인 시’의 특징인 노년기에 대한 서정성, 사실성이 강하게 나타나고, 시적화자와 구별되는 자연물・타자를 등장시켜 노년과 그에 대한 정서를 드러내며, 노년은 노쇠・무력・추함과 완숙 등 양면성이 드러난다고 파악하였다.
이상의 내용을 종합하면, 다음의 결론을 도출할 수 있다. 작가는 시간의 흐름 속에 노년을 ‘당한’ 것처럼 재현하지만, 노년을 자연현상 중 하나로 인식하고 차츰 긍정적으로 수용하고 있다. 그래서 작가는 노인시조 창작 초기에는 노년에 대해 한탄하는 정서를 드러내지만, 종국에는 노년에 인격을 완성하려는 성숙미를 드러낸다. 이처럼 홍언의 노인시조는 노년에 대한 작가의 인식과 태도가 변화된 것을 확인할 수 있으므로, 작품 전반에 입체성이 나타난다고 하겠다.
On March 23, 1941, Hong Eurn(洪焉, 1880-1951), who worked as an independence activist, journalist, and writer during the Japanese Colonial Period in USA, had the 60th birthday party in the Heungsadan(Young Korean Academy) meeting room in Los Angeles, USA. Before and after his 60th birthday party, he composed 25 works of elderly sijo(老人時調) and published them on the ‘Sajo(詞藻)’ section of The New Korea(Shinhan-Minbo).
The purpose of this paper is to present the consciousness and expression of old age in his elderly sijo. The gist of this paper is as follows: Firstly, this paper has explored the consciousness of old age expressed in his elderly sijo, including ‘changes in the body, lamentation of aging, and futility,’ ‘ageless mind and envy of youth,’ ‘acknowledgment of aging and adaptation to nature,’ and ‘longing for home and confirmation of self-identity.’ Secondly, this paper has determined the expression methods of old age shown in his elderly sijo, it strongly expresses the lyricism and realism about old age, which are the characteristics of ‘poems in which the subject of speech is old age,’ introduces natural objects and others that are distinct from the poetic speaker to express old age, and its by revealing emotions, old age reveals two sides, such as decrepitude・powerless・ugliness & maturity.
The following conclusion can be drawn as a result of this paper. His elderly sijo represented as if he had ‘suffered’ old age in the stream of time, but he recognized it as one of the natural phenomena and gradually accepted it positively. this paper, therefore, in the early stages of the creation of the elderly sijo, he presented the lamentation of aging, but in the end, he presented the maturity of completing his personality in old age. In this way, since his elderly sijo can confirm that the author’s perception and attitude toward old age has changed, it can be concluded that multipleness appears throughout his works.